hovar som växer olika?

Shpongle

Trådstartare
Jag köpte mig en häst för två månader sedan. Och har upptäckt att framhovarna växer olika fort. Hennes högra hov växer något snabbare än den vänstra. Vad kan det bero på? Behöver jag vara orolig och uppsöka en veterinär?
Hon är oliksidig har större bogblad på vänster samt lite mer muskler på den sidan och det är hennes starkare varv. När hon betar så står hon oftast med vänster hov fram. Kan det ha något med det att göra? Att hon lägger tyngden mer på vänster eftersom hon är starkare där?

Hoppas på svar från en orolig matte :(
 
Sv: hovar som växer olika?

tack för ditt snabba svar. Det är hälta jag är orolig för.. Hon känns inte halt när man rider och hon har inte något avvikande rörelsemönster. Iaf inte som jag eller min tränare kan se.
 
Sv: hovar som växer olika?

Vad tror ni om att hon är sne? Får ringa och boka tid hos en kiropraktor också..

Ingen annan som kanske har någon idé om vad det kan bero på?

Kanske ska skriva att det är en unghäst som gick igenom besiktningen vid köp.. om det har någon betydelse.
 
Sv: hovar som växer olika?

Olika belastning ger olika stora hovar och oliksidig muskling, något är helt enkelt inte ok och bör kollas upp av veterinär. Kiropraktor är i nuläget inte aktuellt, då man måste se denna häst som icke fräsch och här ska hästen alltså undersökas av veterinär först.
 
Sv: hovar som växer olika?

Jag hade försökt åka till en vet som också har utbildning inom kiropraktik, eller en som denne samarbetar med. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig...
2
Svar
21
· Visningar
2 385
Senast: Elisha
·
Hästvård Vad kan det bero på? Hästen skoddes idag och hovis kläckte ur sig: -Vad har ni gjort sen jag var här förra gången? Så här mycket har...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp