Hovar, päls..

attempt

Trådstartare
Vilket är bäst att ge om man vill stärka hovarna samt göra hårremmen finare? Kiselgur, Biotin, ngt annat? :confused:

Sv: Hovar, päls..

Jag tycker oxså att man ska räkna ut en bra foderstat först. Men jag ger Kiselgur till min häst och han blev jätte fin i pälsen efter bara någon vecka såg jag skillnad. Likaså med hovarna, domblir starkare.

I en film om hovvård säger dom att Biotin är bara båg, att det inte fungerar alls... Jag körde med biotin förut, men slutade med det då jag hörde det var "dåligt". Dessutom är det ju så dyrt!!

Jag gör såhär istället jag: Ställer varje hov i en hink med vatten nu som då och så får dom stå där i ca 5-10 min. Hoven behöver vatten för att inte torka ut. Speciellt på våren och sommaren då leran torkar ut och förstör hovarna. Funkar bra tycker jag! :) Dessutom är det gratis :idea:

Min häst lyckas alltid få sprickor på utsidan av hovväggen och han växer ALDRIG i trackten. Jag har haft min häst nu i 2 år och det är aldrig någon som har kunnat verka något i trakten pga att han ej växer något där och skulle de ta lite så kan han ta skada för då blir han ännu mer låg. Jag kör på Hoof aid och biotin just nu + att jag oljar in hovarna med hovolja med tjära för att de ska bli starkare och växa bättre. Men vad mer kan man göra? Finns det någon bra speciallsko eller nått?

Det tar flera månader innan man märker ngn förbättring av biotin (om man nu gör det). Jag smörjer hovarna med vanlig matolja. Torkar inte tjära ut hoven?

Stärka hovarna = Hoof & Health från Hilton, helt oslagbart!

Det tar flera månader innan man märker ngn förbättring av biotin (om man nu gör det). Jag smörjer hovarna med vanlig matolja. Torkar inte tjära ut hoven?

Flera månader?! Det betyder ju att man måste hålla på och köpa en massa ny biotin när det tar slut för att få något resultat efter några månader. :/ Det låter som en ganska dyr kur. Om det med tjära har jag hört olika men det var en hovslagare som rekomenderade det. Egentligen tycker jag att det är konstigt att tillverkare säljer saker som har motsatt eftekt. Tex: man smörjer ju in hovarna för att det ska stärka och växa fint om tjära nu torkar ut varför använder man då det i produkten? Ibland förstår jag mig inte på tillverkarna.

I en film om hovvård säger dom att Biotin är bara båg, att det inte fungerar alls... Jag körde med biotin förut, men slutade med det då jag hörde det var "dåligt". Dessutom är det ju så dyrt!!

Jag gör såhär istället jag: Ställer varje hov i en hink med vatten nu som då och så får dom stå där i ca 5-10 min. Hoven behöver vatten för att inte torka ut. Speciellt på våren och sommaren då leran torkar ut och förstör hovarna. Funkar bra tycker jag! :) Dessutom är det gratis :idea:

Jag ställer oxå min hästs hovar i en hink med vatten men jag brukar oxå olja in dom efteråt. Tyvär tycker inte alla hästar om att sätta ner sina ben i vattenhinken. Jag är väldigt tacksam över att jag har en så snäll häst som går med på allt tok jag gör:D

Flera månader?! Det betyder ju att man måste hålla på och köpa en massa ny

Efter vad jag förstår tar det ungefär ett år innan man kan se ngn skillnad om det nu hjälper. Det hjälper nog bara på vissa hästar. jag säger som andra redan har gjort en bra foderstat med tillräckligt med proteiner.

Ja visst skall man ha en bra foderstat men det ger ingen garanti till att hovkvaliten blir bra oxå. Att räkna på foderstater är bra och det skall man göra men det är oxå bara teoretiskt. Om du har en häst som har problem att smälta maten eller ta upp energin så kanske man måste öka på foderstaten för att hästen skall må bra. Alla hästar är olika och har olika behov.

Ja visst skall man ha en bra foderstat men det ger ingen garanti till att hovkvaliten blir bra oxå. Att räkna på foderstater är bra och det skall man göra men det är oxå bara teoretiskt. Om du har en häst som har problem att smälta maten eller ta upp energin så kanske man måste öka på foderstaten för att hästen skall må bra. Alla hästar är olika och har olika behov.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. En bra foderstat betyder för mig att hästen får alla de näringsämnen som den behöver. Det handlar inte bara om att räkna fram ett ungefärligt värde på vad hästen ska få. Om den har problem med att smäta maten så att den inte kan tillgodogöra sig den så får man försöka göra ngt åt det.

Jag tror att om hästen får ex de proteiner, mineraler och annat som den behöver så finns det i alla fall stora möjligheter att hovkvalitén blir bra. Det var så jag menade med mitt inlägg tidigare. De flesta hovtillskott innehåller vad jag förstår ngt näringsämne som saknas i fodret.

Det är väl inte så konstigt att det tar månader att märka skillnad på hovar? De växer ju inte precis med racerfart ;)
Och de delar som redan är dåliga måste man väl verka bort? Kan man inte jämföra med en sprucken nagel på oss? Läker inte förrän nytt växt ut. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10