Hovar och tjära

N

NiitSirK

Jag har sett flera som smörjer in sin hästs hovar med tjära utanpå hoven.

Och min hovslagare sa häromdagen att tjära ska absolut inte smörjas på hoven utan i hoven.

Varför ska den bara smörjas i? Jag lömde fråga han det :D .

Sv: Hovar och tjära

Därför tjära torkar ut utsidan av hoven... ska aldrig smörja utsidan av hoven med ngt... :o
är hoven torr ställ den i en hink vatten... :idea:

(personligen hatar jag tjära)

Mm för det jag frågade hovslagaren var vad jag skulle göra för att få bort strålrötan på en häst som jag har hos mig över sommaren. Då sa han håll rent och smörj på tjära :).

Tjära används för att ta bort strålröta i hoven. Smörj strålfåran och/eller bärranden vid dessa besvär. Torra hovar smörjs med olja utanpå.

Strålröta är ju ett kapitel för sig, där gäller det att hålla rent och torrt. Tjära skulle jag ändå inte kladda på, utan hellre se till att det är torrt där den går. Blir rötan väldigt illa, kan det kanske vara en ide att använda något i hoven som är uttorkande, men det borde läka om det hålls torrt. Gå gärna på klippor, och undvik gegga. Gör rent i boxen ordentligt, den är rena bakteriehärden och du blir aldrig av med det om bädden är fuktig. Ha tålamod, det går över, men det kan ta tid.

Hurvida man ska ha olja eller inte utan på hoven har länge diskuterats flitigt.
Det enda jag vet är att min hästs hovar har inte varit så fina någon sommar som den här, och i år första gången jag oljar hans hovar.

Jag tycker att det verkar vara direkt puckat att ha på tjära på utsidan av hoven. Som flera påpekat är tjäran i sig uttorkande, alltså inget man ska kleta på hovarna då de riskerar att bli sköra.

Som nämnt används tjäran traditionellt mot just strålröta. Smetas då på strålen och sulan. Tjäran är inte bara uttorkande utan svagt bakteriedödande. Bakterierna som orsakar strålröta frodas ofta i små fickor i strålen där det är fuktigt och skitigt. Tjäran tränger in och torkar ut miljön för bakterierna samtidigt som den slår ut dem. Använder själv det mot strålrötan, om man slutar kommer den snabbt tillbaka oavsett hur rent det hålls i hovarna och boxen. Hästarn har helt enkelt sämre kvalite på sina hovar och därmed inte samma motståndskraft mot rötan.

Olja på hovarna är som sagt lite kluvet. Jag hart dock läst att oljan med tiden försämrar hovkvaliteten. Hoven kan ju hålla sig själv fuktig, precis som våra naglar, men om man börjar smörja allt för regelbundet kan man skapa obalans i systemet vilket kan ge hovar som inte klarar sig utan oljan. Kroppens smörjsystem är oftast fettbaserat och om kroppen märker att det är "lagom" fuktigt dras produktionen ner ytterligare. Vatten som återfuktningshjälp stör inte hoven eftersom det är just vatten! OM det stämmer vet jag dock inte. Avstår ändå själv från att smeta på det.

Problemet är ju när hovens egen fuktproduktion inte fungerar som den ska. När hovarna ser ut som gammla spruckna ekstockar, fulla med torrsprickar. Som blir värre och värre under sommarhalvåret och "reparerar" sig under vintern.
Min hovslagare rekomenderade mig att olja hästens hovar under sommar halvåret och sedan sluta under vinterhalvåret. Så nu provar jag det.
Men om det är det enda som hjälper att olja hovarna så får jag kanske hålla på med det resten av hans liv, men blir dom bra då så är det värt det.

(vatten hjälpte inte på min häst)

Hej på dej...

Vänta med att hata tjära tills du får en häst med strålröta... Då är tjära bra att älska... :bump:

Har aldrig själv behövt använda tjära.(Tackålov)
Tjärdrev däremot.
Det pular jag ned i sidostrålarna då det är dax för vinterskor och sulor. Har alltid hela sulor runt om på vintern, tycker det funkar bäst. Så för att motverka instängdhetens minus så gör jag på detta viset...
Mvh/P

Vi hade tjära när pållan hade trampat in en vass pinne precis i strålfåran.
Det blev ett ganska djupt hål och för att förhindra bakterier så hade hon en bomullstuss indränkt i tjära och sen en hel sula utanpå.

Annars gillar jag inte tjära, blir så torrt och så är det kladdigt och färjar av sig :crazy:

Tjära ska vara på båtar, inte på hästhovar :P

Senast ändrad av en moderator:

Alltid lär man sig nåt nytt! :) Vad glad jag är att mina inte har några problem! Man blir ju faktiskt ganska snurrig av alla olika åsikter, och tvivlar på det man själv lärt sig...

Först till dorinda, jag ville inte på något sätt klanka på dig. Jag vet själv att åsikterna går isär (påpekade att jag inte visste huruvida det stämde bara att jag hört det och själv avstått) och framförallt, olika hästar behöver olika behandlingsmetoder på olika punkter. Kan inte säga något annat än Grattis! till att du hittat ett sätt att hjälpa din häst med dens hovproblem. Precis som de jag rider som inte klarar sig utan tjäran. När man hör folk klanka på tjäran kan jag inte annat än skaka på huvudet och berätta om mina erfarenheter. Men i slutändan spelar det ingen annan roll än att hästarna mår bra av det man gör. Ville bara passa på att tipsa om biotin tillskott. En av hästarna hade förutom strålrötan dessutom problem med spruckna hovar. Han käkar nu biotin sen två år tillbaka och hovarna har aldrig varit i så bra kondition som dom är nu! Kanske hjälper det din häst? (OBS ganska dyrt men i vårt fall prisvärt)

Ang artikeln om olivoljan så var den intressant att läsa. Skulle vara kul att se hela forskningsrapporten!

jassen skrev:
Först till dorinda, jag ville inte på något sätt klanka på dig. Jag vet själv att åsikterna går isär (påpekade att jag inte visste huruvida det stämde bara att jag hört det och själv avstått) och framförallt, olika hästar behöver olika behandlingsmetoder på olika punkter. Kan inte säga något annat än Grattis! till att du hittat ett sätt att hjälpa din häst med dens hovproblem. Precis som de jag rider som inte klarar sig utan tjäran. När man hör folk klanka på tjäran kan jag inte annat än skaka på huvudet och berätta om mina erfarenheter. Men i slutändan spelar det ingen annan roll än att hästarna mår bra av det man gör. Ville bara passa på att tipsa om biotin tillskott. En av hästarna hade förutom strålrötan dessutom problem med spruckna hovar. Han käkar nu biotin sen två år tillbaka och hovarna har aldrig varit i så bra kondition som dom är nu! Kanske hjälper det din häst? (OBS ganska dyrt men i vårt fall prisvärt)

Ang artikeln om olivoljan så var den intressant att läsa. Skulle vara kul att se hela forskningsrapporten!
Biotin ger jag faktiskt den ena som ibland kan ha lite smuliga hovar... Tänkte inte på det eftersom det oftast är på hösten hon får det, så det ges inte så länge, bara ett par tre månader. Funkar jättebra.

hästen har ätit biotin, enzion, kalk m.m.m.m
Det enda som haft lite effekt var enzionet men det är jättedyrt och effekten liten(hovarna växte lite snabbare)

Skulle också vilja läsa rapporten om olivoljan!

appropå olja på hovarna. Olja i sig fungerar som fuktspärr, om det råder det inget tvivel. Således, fuktspärr utanpå hov gör att fukt inte tränger in i hoven. Varpå den torkar ut.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 077
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve