Hovar, igen! HJälp nu!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 116
R

Rambolina

Har letat lite här på Buke utan att hitta det jag söker så jag börjar från början....
Har tagit hem en häst på prov för senare fodervärdskap. Hästen kom med en längsgående spricka i ena hoven, inte alls djup och i andra hoven en spricka på ca 2-3 cm "vågrät" och ungefär mitt på hoven, från denna har det gått mindre sprickor rakt ner så det har sett ut ungefär som en lucka med öppningen neråt. Hänger ni med?! Enligt ägaren var det ingen fara med den värre sprickan utan den skulle växa med hoven för att sedan försvinna vid verkning. För 4 dagar sedan tappade hon sin sko på denna hoven och ytterligare två dagar senare kommer då våran underbara hovslagare, vad händer? Han vägrar att verka hästen då han tror att det är på väg att bli hålvägg, bärrandsröta etc etc och han vill att hästen ska direkt in till klinikhovslagare! Han menar på att det var de värsta hovarna han sett, dock karvar han ut och öppnar upp. Nu till min egentliga fråga, vad kan jag göra under tiden tills hästen kommer till klinik!? Ska han kanske stå på box tom? Har ALDRIG haft hästar med sådana här problemhovar och jag känner mig rätt maktlös just nu:(

Sv: Hovar, igen! HJälp nu!

Box med rent stör skull jag använda i ditt ställe. Är det svårt att få tid till klink där du bor, den jag åkler till brukar jag oftast få komma till dagen efter om det inte är så akut att jag måste komma med en gång.

Jag har lite svårt att förstå hur det ser ut, du har ingen möjlighet att ta en bild och lägga in?

Är det denna provhästen som har ryggproblem också?

Japp! Jag har ju velat "häva" fodervärdskontraktet, tyvärr fick jag inte tag i henne muntlige förrän 4 dagar efter prövotiden på 1 månad hade löpt ut, vi är idag inne på vecka 6 som fodervärdar åt den här hästen och vi har inte kunnat sitta på honom mer än 1 gång och då var han som en fiolsträng:( Massören och ägaren var ute i fredags och massören säger rakt ut att något är fel men jag vet inte vad:confused: Spänningar och ömhet i kroppen och nu vill ägaren att jag ska köra honom till kliniken....Jag vill bara att han åker hem till sin ägare och stannar där:cry: Det var ju inte detta som var meningen, han skulle ju ridas och tävlas istället för min gamla som ska få gå i pension...Just nu är jag bara uppriktigt trött på hästar och börjar fundera på frimärkssamling istället:smirk:

Men det måste ju gå att ta en diskusion med ägaren om det är så att det har varit helt omöjligt att få tag på henne innan prövotiden var över och du verkligen har försökt, om inte annat så har du väl en uppsägningstid i erat kontrakt så du kan säga upp hästen idag så borde du väl få lämna tillbaka den så snart er uppsägningstid löpt ut?

Men veterinärbesktigades inte hästen före övertagandet? I så fall borde dessa bägge problem har kommit i dager, om en besiktning gjordes vad sa veterinären om hovarnas status?

Jo det går säkert, hon är urgullig på alla sätt och vis men uppsägningstiden är 1 månad och under den tiden behöver han åka till klinik ett antal ggr antagligen och jag känner väl mycket att det var ju inte detta vi ville ha när vi fick hem honom, sjuka hästar har jag fått nog av och han skulle vara helt frisk. Har bara gått i hagen och inte ridits så det är kanske därför det har fungerat. När vi börjar sätta krav med sadling och upp på ryggen faller ju hela systemet sas...Jag tog inte hem en häst för att i stället för ridning stå med massage ett par ggr i veckan, hovslagare i tid och otid, klinikbesök etc etc. Att hon sedan är rädd för honom gör ju inte saken bättre..

Nej han var vet.besiktigad tidigare och sprickorna var då upptagna i protokollet. Vi hade en diskussion om just sprickorna men hon försäkrade att det inte var några problem, hennes hovslagare hade just varit där och skott honom. Min hovslagare säger nu att hovarna MÅSTE röntgas och att hästen har varit felverkad under en lång tid, fel hovvinkel etc etc....Känns mest som jag anklagar henne för alla fel, antagligen har hon varit hemmablind det blir jag säkert på mina hästar också:smirk: det är ju trots allt skillnad på att ridas och att bara gå i hagen.

Men hade jag varit som du så hade jag sagt upp fordervärdsavtalet idag, och eftersom hästen uppenbart hade dessa sprickor redan vid övertagandet så hade hon snällt fått åka till klinik med honom själv och då kan hon ju passa på att kolla igenom ryggen på den när hon ändå är på plats.

Men hur kommer det sig att du inte besiktigade innan du tog hästen på foder?

Men hade jag varit som du så hade jag sagt upp fordervärdsavtalet idag, och eftersom hästen uppenbart hade dessa sprickor redan vid övertagandet så hade hon snällt fått åka till klinik med honom själv och då kan hon ju passa på att kolla igenom ryggen på den när hon ändå är på plats.

Men hur kommer det sig att du inte besiktigade innan du tog hästen på foder?

Det var väl för att det var just foder, hade han varit en till saluhäst hade jag definitivt gjort en vet.besiktning. Han hade ju mest skrotat runt och han visade inget på böjprov etc.Fick sådant förtroende för ägaren också och hon menade på att han är ju alltid välkommen hem på stört om det är något..han har ju sin box här... Men man lär så länge man lever:cry:

Men då så, då är det väl bara säga till henne att hon kan ta hem honom på stört men att hon bör köra en vända runt klinken på vägen hem och få hela hästen genomgången.

Nja jag lade fram det i helgen via telefon och fick till svar att när kan ni köra honom till kliniken då? Sa då som det var att det var inte så här det skulle vara och han behöver komma hem till sin matte så DU får fakstiskt köra honom och se det skulle jag inte sagt..:cry: Usch det är bara såå jäkla jobbigt sådant här, vill ju bara att hästen mår bra!! Ska ta mig an hans hov i e-m igen och iaf se till att den är ren i väntan på hans matte har bestämt sig hur hon ska göra.

Har du varit tydlig nu då så hon förstår att du inte kommer köra dit honom utan att han står hos dig i väntan på att hon ska komma och köra iväg honom eftersom sprickorna redan fanns när du fick honom, om inte annat då får du väl ringa igen om du vill säga upp fordervärdskontrketet för det har du väl inte gjort som jag förstå det.

Var han nyskodd när du fick honom eftersom din hovslagare inte träffat hästen föränn nu, tror hon inte på dig att de är så illa som du säger så får du väl hänvisa henne till din hovslagare.

Tror mest att det handlar om att hon har svårt för att hantera hästen , hon var nog så säker på att han skulle stanna hos oss och så blev det så här...Nej jag har inte sagt upp det utan vi höll ju på med ryggen på honom och jag ville ge honom en ärlig chans att bli bra för det är en mycket trevlig häst för övrigt. När sedan hoven faller i småbitar i stort sett i helgen så ger man ju liksom upp, inte detta också!! Det var liksom detta som fick oss att verkligen bestämma oss för att släppa taget om honom, hade vi haft honom i 3-5 månader men i 6 veckor och hela tiden med problem:(
Nej min hovslagare har inte sett honom sedan tidigare, han var nyskodd när han kom och det är nu 6 veckor sedan, min hovlagare ställer mer än gärna upp och går i god för att hoven har varit sådan här under lång tid, det har bara inte varit synligt tidigare HUR illa det egentligen var.
Vi måste höras ikväll för att veta när hon har fått vet.tid och då ska jag vara ÖVERtydlig:-)

Det har gått bra, hon förstod kanske inte problemen riktigt men jag sa som det var att det inte håller med att ha en häst på foder som inte är ridbar så han åkte hem i fredags. Känns rätt skönt faktiskt även om vi kommer att sakna honom:cry:

Hej
Mitt varmblod fick en sådan spricka som du förklarar. En spricka som gick på tvären.
Min hovslagare sa direkt att de va en hovböld som hade tagit sig ut (hästen har inte visat någon hälta eller värme efter bölden).
Hon sa också att de skulle växa med hoven ner vilket den jorde och att jag skulle försöka tvätta ur varje dag.
Hov slagaren skar ur och jorde fint varje gång hon va där och efter ett tag var den borta

Hoppas de går lika bra för dig
Mvh Nobelis

För att undvika att sånt här händer så är en besiktning att rekommendera även om man "bara" tar på foder.

Jo visst är det så att man ska ta vet.besiktning även om det gäller foderhäst. Det kommer inte att komma en oröntgad häst över tröskeln till stallet from NU! Suck..Just nu orkar jag inte ens leta upp en ny tilltänkt kompis utan jag ska vara hobbyryttare hela vintern:cry:

men i en annan tråd minns du ju inte ens vilka klasser du tävlade så det borde väl vara väldigt länge sedan du tävlade så pass mycket att du kunde kalla dig något annat än hobbyryttare sedan dess?

men i en annan tråd minns du ju inte ens vilka klasser du tävlade så det borde väl vara väldigt länge sedan du tävlade så pass mycket att du kunde kalla dig något annat än hobbyryttare sedan dess?

Hobbyryttare för MIN del är att bara lufsa runt i skogen och det är inte mitt mål med ridningen. Dessutom gällde den tråden dressyr. Det innebär inte att jag inte har tävlat i hoppning, eller hur. Tävlar man anser jag inte att man är hobbyryttare. Men det är ju som sagt min åsikt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 858
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 572
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Jag har bytt hovslagare och är hittills nöjd (endast en skoning än så länge). Han var hemskt bra mot hästarna, trevlig och tar dessutom...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka