Hov/sko-kunniga - läs detta

M

Mie

När man sticker och river sig på fingrarna (när man håller i hoven vid kratsning) av ”spikarna” som börjar krypa ur hoven, vad gör man då? Slår in spikarna igen eller ringer hovslagaren? Vad är det som händer?
Det är ca 4 veckor sedan hästen fick nya skor.

Sv: Hov/sko-kunniga - läs detta

Det låter som nitningen, om det är i hovväggen? Kolla först om skorna glappar.

Tycker att de kryper fram lättare nu när det är så torrt ute,jag tar en nittång och klämmer ner dem.

Jag brukar nita om sömmarna när jag tycker de puttar ut lite för mycket.

Det låter som nitningen, om det är i hovväggen? Kolla först om skorna glappar.

Nej, skorna sitter som dom ska.
Kan man ta en hammare och slå in nitarna eller ska dom vikas med en tång?

Jag tycker inte det hjäöper att banka till dom utan går det så nyper jag av en bit på sömmen och nitar till den igen. Då blir inte niten så lång och det ser också mer vårdat ut.

Kan man ta en hammare och slå in nitarna...
Det avråder jag dig att göra. Det du troligast lyckas med då är att du slår ändan på sömmen in mot lamellranden och det vill du inte göra... (Den kommer troligen inte igenom, men kan nog orsaka tryck och obehag för hästen.)

För ändamålet skall nittång eller nitjärn användas.

Jag brukar göra som Andorra: nitar om, eller så byter jag ut hela sömmen.

Om du inte har verktyg eller kunskap att göra det, så diskutera med hovslagaren om h*n kör förbi någon dag och kan komma in och göra det. Det tar inte länge. Det har lyckats med våra hovslagare innan jag började göra det själv. Men du får ju anpassa dig till hovslagarens tidtabell...

Det avråder jag dig att göra. Det du troligast lyckas med då är att du slår ändan på sömmen in mot lamellranden och det vill du inte göra... (Den kommer troligen inte igenom, men kan nog orsaka tryck och obehag för hästen.)

För ändamålet skall nittång eller nitjärn användas.

Jag brukar göra som Andorra: nitar om, eller så byter jag ut hela sömmen.

Om du inte har verktyg eller kunskap att göra det, så diskutera med hovslagaren om h*n kör förbi någon dag och kan komma in och göra det. Det tar inte länge. Det har lyckats med våra hovslagare innan jag började göra det själv. Men du får ju anpassa dig till hovslagarens tidtabell...

Okej..tusen tack för svar. Ska be en kunnig kika på detta.

Nej, skorna sitter som dom ska.
Kan man ta en hammare och slå in nitarna eller ska dom vikas med en tång?

Be din hovis att vara mer noggran med nitningen nästa skoning eller be honom visa dig hur du bäst mitt i en skoperiod själv ska nita om.

Om hästen går på bete så blir det stor belastning på sömmarna iom att den står o går mkt mer.

att fösöka slå in nitarna brukar bara göra att hela skon sitter sämre.
Man brukar få sko om oftare på sommaren- även för att hovarna växer mer.

läs coaris svar- han vet.

skaffa en nittång och en hovrasp å be din hovslagare visa dig hur du gör för å nita om och filar till. du sparar lite pengar i alla fall...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka