"Hotellgardiner"

Venus_in_Furs

Trådstartare
Vi bygger hus och kommer snart behöva bestämma gardinlösning för sovrummen. Funderar på att ha sk. hotellgardiner dvs dubbla på skena med ljus, skir gardin underst och mörkläggande överst. Tips kring detta? Fästa i taket eller på väggen? Bara lite utanför fönstret eller vägg till vägg? Måste jag sy upp själv så de blir hellånga om jag fäster i tak? Finns det någon annan bättre lösning än denna? Alla tips mottaget mycket tacksamt!

Vi har dubbla skenor i vårt sovrum, en mörkläggande närmast fönstren och en yttre "fingardin" i råsiden, fäst i taket med veckband och enfingerkrokar. Vanliga Kirsch-stänger beställda på Hemtex.

Tycker personligen att det är snyggast om de fäster i taket och går en bra bit utanför fönstret så man kan få maximalt ljusinsläpp. Svårt att säga utan bild, men jag skulle köra på vägg-till-vägg om det inte är allt för långt. Det kluriga brukar vara att komma på hur mycket tyg man behöver, speciellt om man vill ha böljande veck även när gardinen är fördragen.

Vad har du för takhöjd? Ofta finns det färdigsydda i standardlängder för vanliga takhöjder som 260, 280 eller 300 cm.

Har var en blogg hade lite tips på ämnet

Vi bygger hus och kommer snart behöva bestämma gardinlösning för sovrummen. Funderar på att ha sk. hotellgardiner dvs dubbla på skena med ljus, skir gardin underst och mörkläggande överst. Tips kring detta? Fästa i taket eller på väggen? Bara lite utanför fönstret eller vägg till vägg? Måste jag sy upp själv så de blir hellånga om jag fäster i tak? Finns det någon annan bättre lösning än denna? Alla tips mottaget mycket tacksamt!
IKEA har skenor man sätter i taket.
Hellånga gardiner och fyra stycken per fönster för att få rätt hotellkänsla. De längst ut ska vara tjocka och de längst in gärna lite tunnare

Hos oss sitter de på stång och det blir en glipa i taket där det släpper in ljus, även om den är typ 0,2 cm. Täcker hela väggen mot fönstren för att det inte ska bli någon springa på sidorna i alla fall..

Jag har nyligen bytt till skenor i sovrummet så har googlat mig halvt till döds på inspirationsbilder och hur man får till det bäst.
Jag tycker det är absolut snyggast att fästa skenorna i taket och de ska också sitta en bit ut från väggen så att gardinen kan falla fritt även med ordentliga veck/böjar. Minst 15 cm ut i taket till första och sen lika mkt in om ni ska ha en andra skena.

Jag köpte Kirsch. Vill inte ha någon budgetlösning som kommer krångla eller se allmänt ful ut. Kirsch går att köpa lite överallt, hemtext, Bauhaus osv. Finns flera olika typer av stänger, jag valde den som heter "flex" eller liknande, ska tydligen vara bäst om man vill sätta upp i tak. Blev jättesnyggt.
Tänk på att gardinen inte ska täcka fönstret när den är bortdragen. Det allra snyggaste är om skenan går från vägg till vägg, dvs att den täcker all väggyta på sidorna av fönstret. Men det beror lite på hur fönstret är placerat. Mitt sovrumsfönster sitter till höger på väggen så jag valde att låta skenan gå en bra bit förbi fönstret på sidan men inte hela vägen.

Sen är det viktigt med vilka krokar man väljer för att hänga upp gardinen. Det är krokarna som avgör på vilket sätt gardinen hänger. Vill man ha klassiska hotellgardiner är det oftast nålkrokar som används och så hängs gardinen på ett sätt som kallas "wave". Googla, finns instruktionsvideos.
Jag tänkte först sätta upp enligt wave men ångrade mig sen, ville ha så att gardintyget går hela vägen upp till taket och därmed döljer skenan så jag valde tvåfingerkrokar med låg infästning (finns med låg eller hög) och så testade jag mig fram i hur jag fäste krokarna för att få rätt känsla.

Hur högt har du i takhöjd?
Det finns gardiner som är 3 meter långa så det funkar för de flesta. Du vill ha så långa gardiner att de är precis ovanför golvet, max någon halv eller hel centimeter tillgodo men inte så att det släpar i marken.
Jag har 2,80 i takhöjd så köpte 3 meter långa gardiner och sydde upp dem till lagom längd.
Du behöver tänka på vilken typ av gardin du köper och då anpassa till vilken typ av krokar du vill använda. Multibandslängd eller veckbandslängd är generellt det man är ute efter.

Tänk också på att du behöver ganska mycket gardintyg. Du kan behöva mer än en längd på varje sida av fönstret, det går åt ganska mycket tyg för att få snygga "böljande" gardiner.
Jag har 3 längder i mitt fönster, en på höger sida (fönstret går hela vägen till väggen så det är typ ingen väggyta kvar där) och två på vänster.
Jag drar för gardinerna på nätterna och då är det viktigt också att gardinen täcker ordentligt fördragen. Eftersom jag använder tvåfingerkrokar så går det inte att dra gardinen "slät" utan den är alltid lite veckad. Om man sätter "wave" med nålkrokar så kan det gå att dra ut gardinen slät, men det är också vanligt att använda sk "glid på snöre" till dessa för att alltid ha perfekta böljande gardiner även när man drar i dem.

En hel vetenskap!

Såhär ser mina ut.
Det är alltså två längder på vänstersidan och en på höger. Notera att skenan går så långt ut på sidan av fönstret att de inte täcker fönstret alls när de är dragna åt sidan.
Hade fönstret varit mitt på väggen så hade jag valt att låta skenan gå hela vägen och då köpt ännu fler längder för att få det riktigt fylligt på sidorna.
9B064AA3-BD46-443C-B2BA-48CF38F78962.webp

Vi har Ikeas takskena. I vardagsrummet den enkla och i sovrummet den med tre där vi har en sammetsgardin samt en skirare linnegardin in mot fönstret. Var inte alls svårt att hitta tillräckligt långa gardiner trots högre i tak, vi slapp till och med sy upp.
Just Ikeas skena var väldigt lätt att kapa och skarva för önskad längd och det går utmärkt att dra gardinen även över skarven, något vi först jag orolig för att det skulle bli problem.
Överlag supernöjda med den skenan och hur lyxigt det ser ut med flera gardiner.

Jag gjorde en liknande lösning i vardagsrummet nyligen med takmonterade skenor, för att lindra solblekning mm och för att kunna mörklägga och se på film även den ljusa årstiden. Jag tycker att @MiniLi redan sagt det viktigaste, det jag kan komma med är åsikten att skenorna behöver gå så långt utanför fönstren att all gardinmängd "får plats" där och kan lämna fönstret helt fritt när man vill.
Jag upptäckte att det var svårt eller omöjligt att montera skenorna med medföljande skruvar i mitt ganska porösa 70-tals takmaterial av något slags fiberboard, därför kompletterade jag monteringen med sättlim på patron.
Jag köpte färdigsydda gardiner som jag fick lägga upp en liten bit själv, inga problem men det var viktigt att nåla ordentligt och inte sträcka tyget när man syr om det är litet elastiskt.

Jag är kass på gardiner, så inte rätt person att svara. Men jag var med en stylist i jobbet för några år sedan och det var intressant! Jag fick många bra tips (varav jag inte har agerat på ett enda): https://www.jp.se/article/lat-gardinen-satta-tonen/

79FC9CD2-8568-4888-A374-F9770A4284CA.webp

Halvdålig bild men såhär ser våra ut. Vi köpte skenor från IKEA och fästen så att man kan sätta ihop dem. Våra hänger på väggen men så högt som möjligt.

Gardinerna är från Olssons tyger och jag använde fyrfingerkrokar. Vi har ganska högt i tak så jag fick leta lite innan jag hittade 3 meter långa gardiner :)

Senast ändrad:
Jag satte för ett par månader sedan upp Kirsch flexiskenor i taket och köpte mörkgråa mörkläggningsgardiner och tunna vita gardiner som jag hängde upp. Det blev supersnyggt, men mörkläggningsgardinerna som är extra breda, 3 meter, är så tunga att gliden går jättetrögt. Har till och med fått byta ut dom för att skenan skavt sönder plastgliden och då tjärvar de ännu mer.

Köpte dyra för att jag ville ha kvalitet, men ångrar så mycket att jag inte köpte Ikeas, som verkar ha små rullar/hjul istället.

Vill fixa hotell feeling i sovrummet men har 2 fönster på olika väggar. Ett mindre och ett större.
Hur hade ni gjort?
Det ena fönstret är mindre och sitter längst ut till vänster mitt emot sängen. Det andra sitter till höger om sängen och är stort och sitter i mitten.
Fastnat i hur jag ska tänka 😬🤔

Vill fixa hotell feeling i sovrummet men har 2 fönster på olika väggar. Ett mindre och ett större.
Hur hade ni gjort?
Det ena fönstret är mindre och sitter längst ut till vänster mitt emot sängen. Det andra sitter till höger om sängen och är stort och sitter i mitten.
Fastnat i hur jag ska tänka 😬🤔
Svårt att veta utan bild?

Visa bifogad fil 27885

Halvdålig bild men såhär ser våra ut. Vi köpte skenor från IKEA och fästen så att man kan sätta ihop dem. Våra hänger på väggen men så högt som möjligt.

Gardinerna är från Olssons tyger och jag använde fyrfingerkrokar. Vi har ganska högt i tak så jag fick leta lite innan jag hittade 3 meter långa gardiner :)
Har väldig snarlikt i sovrummet.
Ikea gardinstång med två stänger. Den inre med min farmors handgjorda spetsgardiner och den yttre med Ikeas mörkläggningsgardiner i grå nyans.
Mörkläggningsgardinerna är lite längre men det gör inget blir en trevlig effekt oavsett.

Liknande trådar

Hemmet Jag har totalrenoverat mitt sovrum i fem dagar. Målat om taket, rivit ner alla tapeter + en ful bröstpanel och golvlister förre ägaren...
Svar
3
· Visningar
1 631
Senast: Kivinen
·
Körning Jag har tidigare sett en bild på Bukefalos på en shettisrockard som förvarades upphängd på väggen i lösdriften. Jag funderar på den...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30