Hotar i hagen

Aslan

Trådstartare
Vi har haft diverse dusten med detta sto, hon är smart och påhittig. Allt har på bara ett par dagar lugnat ner sig efter att vi tagit igenom oönskat beteende( se tidigare tråd om stegringar) och hon går som klocka nu. Suuuupertrevlig häst att rida, dock med humör skall tilläggas :D

Vårt problem nu är i hagen. När hon ser att någon kommer och ska hämta henne så lyfter hon på huvudet, och börjar sedan gå personen till mötes. Här skrämmer hon många men då vi bara är två stycken som hanterar henne så har vi inte lagt någon energi på det. Hon kommer gåendes med öronen nästan platt bakåtstrukna och ser inte särskilt vänlig ut. Vi har valt att ignorera det då hon inte ser spänd ut i kroppen eller har någon motvilja till att stoppa näsan i grimman eller liknande. Väl framme sänker hon huvudet och tar nästan på sig grimman själv. Hon följer med två meter och växer sedan fast i marken. Lirkar man då lite så hon får ta ett steg till höger och ett till vänster så sicksackar vi fram till grindhålet så småningom. Dock med diverse hugg i luften (dock ej aldrig riktat mot människan) och väl vid grindhålet är det precis som att allt släpper och hon blir en helt annan häst.
För någon dag sedan började hon dock att göra utfall (riktiga ordentliga, hotfulla,) mot den som leder henne vilket absolut inte är acceptabelt! Hon är ranglåg men inte beroende av dem andra hästarna då hon inte har problem alls med att stå inne själv o liknande. Vi har bara detta problemet i hagen nu och jag funderar på hur man ska lösa det. Jag var först inne på att hon är en väldigt osäker häst och behandlade henne efter det. Dock efter lite mer än ett halvår så har jag en helt annan åsikt då hon är en dam med humör som absolut kan stå på egna ben och vet precis vad hon vill, med mycket attityd och självkänsla. Jag har funderat på att ta ut någon som kan titta på problemet, dock bor närmsta utbildade människa med vettiga referenser som jag känner att jag litar på en bra bit bort. Och det här problemet måste vi ta itu med NU. inte om en vecka. Är det någon som kan ha några tips eller varit med om något liknande?

Sv: Hotar i hagen

Jag kan tillägga att backar man henne så är det samma sak, hon backar och hugger i luften och när hon tycker att det är nog så växer hon fast igen. Går man på henne ännu lite mer och säger att "nu backar vi lite till" så gör hon utfall.

Jag har aldrig varit med vid något utfall förens idag, och korkad som jag var så glömde jag spöet i stallet. Jag ville gärna ha det så jag kunde korrigera på avstånd utan att bli biten eller sparkad. Så efter första utfallet tragglade jag en meter och tog sedan av grimman, gick och hämtade spöt men när jag kom tillbaka så hade jag helt plötsligt en häst som stod vid grindhålet och tjatade, ta mig!

Jag hade en ponny som var sån när jag fick henne för oss fungerade två saker, longerlina och få henne framåt när än beteendet började, aldrig backa,blandat med beröm och en godis när hon gjorde rätt, det skulle aldrig fungera att "gå" på henne,Bara lirka. sen mycket träning i paddocken få henne att följa dig och repet och respektera dig, avbryt hennes " tankar" innan, visa henne ett bättre sätt att kommunicera, det fungerade för mig och snabbt dessutom, ponnyn följde mig alltid vart som helst.kan dock vara svårt om man inte har ngn vana och då är det ju bäst att be om hjälp.

När de hästar jag hanterar visar liknande beteende så är det framåt som gäller.
Så länge man driver på framåt så får dom annat att tänka på. En del kan ta lite längre tid på sig men alla har hittills slutat med ofoget och gått ordentligt in till stallet.

Vet jag att dom är stökiga så tar jag ett längre grimskaft (longerlina till de som kickar) och dressyrspö med mig så att man kan låta dom gå på en mindre volt runt en utan att den blir för snäv.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 257
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka