Hosthäst!

S

.Sandra.

Hej, Jag rider ett halvblod som brukar hosta när han kommer in i boxen. Han står på spån oh har haft problem på luftvägarna förrut. Ute hostar han aldrig, så jag är 90% säker på att det kan vara spånet. Det är bara han i stallet som hostar. (han visar inget annat symptom)
Jag har tyvärr inte möjligheten att på något sett byta ut spånet!
Luften i stallet är inte heller den bästa i och med att det är för lågt i tak och att det är ett gammal stall.
Vi håller annars mycket rent och dammfritt.

Hjälp mig och säg vad jag kan göra för att få honom bättre!

Hälsningar,
Sandra

Sv: Hosthäst!

Hosthästar bör man vara väldigt uppmärksammad med. Har en häst i mitt stall som precis har fått ett astmaanfall, hade hon inte fått veterinärhjälp med det samma så hade hon kanske inte klarat sig. Anfallet berodde på att det var för dammigt i stallet, även fast vi människor inte märkte det alls. Det var när veterinären kom dit som vi fick en rejäl tankeställare. Man är väl "hemmablind".

Kan rekomendera att inte sopa när hästarna är inne, även fast man inte tror att det dammar så gör det de garanterat.
Kan även rekomendera att inte ha hönät om du har smådammigt hö och att försöka hålla så ren luft som möjligt inne genom att ha fönster öppna, eller varje dag vädra ut ordentligt.

Mkt mer kan jag inte säga.. hoppas du fått nån tanke iaf :bump:

Lycka till

Sv: Hosthäst!

Tjoo!
Här har du en person som skött en häst med stora problem med bronkit, problem med luftvägarna.
Vi åkte ju såklart till veterinären, där vi fick medicin till henne, kortison.
Men det du kan börja tänka på är ju att..låter lustigt..men vattna spånet:d
Det gör jag även idag då jag bara ska lägga in nytt, eftersom det dammar så från början tar jag vattenkannan och vattnar det lite tills jag tycker det inte dammar lika mkt.
Men sedan måste du ju tänka på att det är damm runt omkring i stallet.
Så ta en vattenkanna och släng den runt om dig så vattnet flyger på väggar och golv:) det funkar jättebra fast det låter roligt!
Man måste hålla rent för en häst med luftvägar-problem! Jag gjorde så varje dag förr, dessutom kanske torrt och dammigt hö är ett problem för din häst?
Det vattnade jag också.
Vädra stallet under dagen! Så kommer det nog in lite luft ska du se.
Sedan finns ett skitbra hjälpmedel, tycker jag.. alger!
Det rekommenderar jag..
http://www.alg-borje.se/

Jag tror jag själv startat en tråd om bronkit, problem med luftvägar.
Nu är hon heeeelt symptomfri ;)!! Härligt!

Mögel och damm gör problem för luftvägarna.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 519
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama