Hosthäst, tips på hemmakok! hästägarens örtabok?

H

hanne88

Ja har en hosthäst, det de har konstaterat efter mängder me undersökningar är helt enkelt att han har minskad lungkapasitet och pollenallergi.
Han hostar på morgonen under frukosten, när han går ut till hagen och när man sätter igång han i ridningen, oftast i traven.
Värre när det är regnigt och fuktigt eller mkt pollen (självklart)
Denna våren när de varit så torrt ett tag här hade han problem me det, gav han nostril som hjälpte jätte mkt.

Nu när de kommit regn och inte är lika mkt pollen så är det bara hostan som vanligt.
Så letar efter ett hemmakok eller nåt annat man kan ge han i fodret som dämpar hostan för honom.
Nostrilen gjorde så han bara hostade under frukost.

Tänkte mej nåt ihopkok av honung,äppelcidervinäger, mentol och eukalyptus kanske men vill veta hur ja kan få tag på mentol och eukalyptus, kan man använda eteriska oljor?
Har för mej att de bara ska användas utvärtes.

Är de nån som har nåt bra tips eller kanske har hästägarens örtabok, där står de förhoppningsvis nåt bra?

Sv: Hosthäst, tips på hemmakok! hästägarens örtabok?

Vet ingenting om sånt där med hopkok men det tips man hör oftast om för hosthästar är ju att vattna höet om du inte redan gör det förstås, och ha ett underlag i boxen som ej är dammigt av sig.
Sedan honung ska ju vara bra för halsen och torra slemmhinnor, så egentligen så skulle du ju kunna koka vatten och honung och sedan hälla det på fodret :P

Kanske skulle prova de ja..

Blöta höet har ja gjort men de gör ingen skillnad, antar att de kan va pga att han hostar mer när det är regningt eller väldigt fuktigt ute.
Han står på torv och de ska ju vara de bästa men ska prova först med lite honung i maten så får ja se om ja kan få i lite eukalyptus och mentol.

Vi har också en hosthäst och har faktiskt hittat ngt som fungerat väldigt bra - "juice" från Kyäni.
Dricker det själv och provade bara för kul att ge henne 1-2 portionspåsar per dag och hon blev mycket bättre!

För en hosthäst skulle jag föreslå att först byta till ensilage (behöver inte vara jätteblött) och så dammfritt strö som möjligt för att underlätta tillvaron i stallet. Hemkok vet jag ingenting om, jag har gett vitlök blandat med betfor och havre (beror ju helt på vad man fodrar med). Jag har även köpt färdiga örtblandningar speciellt för att fria luftvägarna. Hör med din veterinär vad han/hon föreslår för tillskott, jag hade något från krafft vill jag minnas, men kommer inte ihåg vad det heter nu.

Lycka till från en med hosthäst

Jag har en herre som har hostat en del till och från och började då ge 1 dl alger i betfor 1ggr/dag och hans hosta vart genast bättre och mer eller mindre försvann...

Vad för alger?
Har du nån sida till de :)

Ja har en hosthäst, det de har konstaterat efter mängder me undersökningar är helt enkelt att han har minskad lungkapasitet och pollenallergi.
Han hostar på morgonen under frukosten, när han går ut till hagen och när man sätter igång han i ridningen, oftast i traven.
Värre när det är regnigt och fuktigt eller mkt pollen (självklart)
Denna våren när de varit så torrt ett tag här hade han problem me det, gav han nostril som hjälpte jätte mkt.

Nu när de kommit regn och inte är lika mkt pollen så är det bara hostan som vanligt.
Så letar efter ett hemmakok eller nåt annat man kan ge han i fodret som dämpar hostan för honom.
Nostrilen gjorde så han bara hostade under frukost.

Tänkte mej nåt ihopkok av honung,äppelcidervinäger, mentol och eukalyptus kanske men vill veta hur ja kan få tag på mentol och eukalyptus, kan man använda eteriska oljor?
Har för mej att de bara ska användas utvärtes.

Är de nån som har nåt bra tips eller kanske har hästägarens örtabok, där står de förhoppningsvis nåt bra?

Gå in på www.equimins.se och sök på luftvägar.Vår shettis har haft kronisk bronkit och varit på Mälarklinik på lungskölj 2008 i oktober. Därefter fick han Acetylcystein när det var som värst. Samma som man ger människor med kol så jag snodde av gubbens mormor. Fick tips om lakritste och hittade sedan dessa örter. Har aldrig haft ett hostanfall därefter Air Way och Air Power Booster. Är inte längre opartisk men kolla o skaffa dig en egen uppfattning. I de produkterna tror jag du finner samma örter som i hästägarens örtabok. Det har länge varit min Bibel :banana:

Tack så mkt för alla tips!

Kollade in denna sida och hittade nästan precis en sån blandning ja vill prova göra själv!
www.equimins.se

Air way booster som du använder, hur länge räcker en sån flaska?
Stod inget om det på sidan.

Ca 1 ½ månad - större dos första veckan o lite beroende på storlek på häst ca 15 ml morgon o kväll.
Går att få mot postförskott för samma fraktkostnad 150 kr. Om man skriver det i meddelande rutan. Internetbetalning fungerar inte men det är ju skönt att inte betala i förväg med kort. De har via facebook "Equimins Produkter Sverige" 10 % rabatt på första ordern för facebookmedlem. .

Betfor ger jag inte till mina hästar. Upplever att de lätt blir tjock i benen av detta men ibland så har jag har jag lagt betfor i blöt för att sen ge vattnet om de verkar dricka dåligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka