paradox

Trådstartare
gör min häst.

fast bara på ridbanan, efter ett halvt varv, första traven. två eller tre hostningar, sen frustar han, sen är det inte mer med det.

men så gör han varje gång-se ovan-. men ALDRG annars. aldrig i stallet, ute i skogen, nogon annan gång på banan, utan vara just-se ovan-.


någon som har någon teori om varför :confused: han är helt frisk i övrigt.
 
Sv: hostar..

Förmodlingen för banan dammar...även om du inte ser dammet så finns det där mer eller mindre. Ganska vanligt dom hostar/frustar på ridbanor.
 
Sv: hostar..

Min valack är precis likadan. Och då menar jag verkligen precis! =)

Min är dammkänslig men hostar aldrig annars. Endast just som din... Jag vet inte om det är just för att han är känslig eller för att det är att han drar in mer luft i lungorna.
För det kan ju reta lungorna så att hästen hostar...

Kan tillägga att det inte beror på en dammig ridbana att min hostar i alla fall...
 
Senast ändrad:
Sv: hostar..

Hostar hästen bara precis när du sätter igång den i trav så kan det vara att den har lite slem som den behöver hosta upp. Detta förutsätter förstås att hästen i övrigt är frisk.
 
Sv: hostar..

svarar alla

jomen om det är för att det dammar, så borde han göra det fler gånger väl? dessutom gör det ingen skillnad på om det är gras, grus eller något annan underlag.

och är det för att han behöver "hosta ur sig" så borde han väl göra det ute med??

och ja, han är fullt frisk och hostar ALDRIG annars.
 
Sv: hostar..

Fast "hostar ur sig" gör de ju just vid påbörjad ansträngning. Antagligen är dim häst marginellt dammkänslig, och har en viss slembildning i lungorna. Som det är nu är det säkert ingen fara, men var väldigt obseravnt på om han skulle börja hosta mer eller vid andra tillfällen.
 
Sv: hostar..

Mitt sto gör likadant, om jag t.ex. skrittar fram 10 min och sen direkt börjar trava så hostar hon nån gång, sen gör hon inte de under hela ridpasset, de är också bara på utebanan/ridhuset. Men om jag skrittar fram 10 min (lång tygel) och sen börjar arbete i skritten ett tag, då hostar hon inte i traven.
Mitt tips till dig är att skritta fram längre.
 
Sv: hostar..

Mitt sto gör likadant, om jag t.ex. skrittar fram 10 min och sen direkt börjar trava så hostar hon nån gång, sen gör hon inte de under hela ridpasset, de är också bara på utebanan/ridhuset. Men om jag skrittar fram 10 min (lång tygel) och sen börjar arbete i skritten ett tag, då hostar hon inte i traven.
Mitt tips till dig är att skritta fram längre.
Ofta när man rider ut så tar de ju ett tag innan man börjar trava och galoppera!
 
Sv: hostar..

exakt så gör min häst med...
men det är för att det visade sig att i förr-förra stallet vi stog på hade mögligt hö (jag upptäckte det) så det har satt sig i luftvägarna på han..är inget farligt eller så enligt vet.

men nu efter 2 år så hostar han fortfarande..dock inte lika mkt som förr,men jag är osäker på ifall det nånsin går bort...?:cool:
 
Sv: hostar..

Nikkis skrev:
exakt så gör min häst med...
men det är för att det visade sig att i förr-förra stallet vi stog på hade mögligt hö (jag upptäckte det) så det har satt sig i luftvägarna på han..är inget farligt eller så enligt vet.

men nu efter 2 år så hostar han fortfarande..dock inte lika mkt som förr,men jag är osäker på ifall det nånsin går bort...?:cool:

jag vet en häst med samma besvär som du. men jag undrar under hur lång tid hade din häst fått detta hö?
den här hästen hade fått det under 2-3veckor innan dom märkte att han var sjuk. ger du medicin?
 
Sv: hostar..

Dröjer det lika länge innan du börjar trava när du rider ut/rider på bana?

Jag tror bara att han behöver rensa rören lite och att skillnaden kanske består i hur länge du skrittat innan.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Sirap
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 818
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp