Hostar vid igångsättning

Amk

Trådstartare
Min häst har börjat hosta en hel del (kanske 5-10 ggr) varje gång jag ber honom trava i början av ett ridpass. Efter en stund verkar det släppa, och han slutar hosta. Har även hört att han hostar ibland på morgonen när han ska släppas ut. Låter som en "torr" hosta, och jag har inte sett något slem någonstans.

Vi har ett stall med jättebra luft och har dörren öppen. Dock var det stall han stod i innan mycket dåligt ventilerat, och där stod han i 5-10 år.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Ska jag rida som vanligt, eller låta honom vila? Eventuellt kan jag låta honom gå ute dygnet runt redan nu.

Är hemskt tacksam för lite tips. Om det inte blir bättre snart ringer jag såklart vet.

Sv: Hostar vid igångsättning

tycker du ska släppa honom på lösdrift o se vad som händer... Lakritsrot är även bra för hosthästar...

Tycker du ska boka tid på klinik för undersökning av luftrören. Problem med luftrören kan snabbt bli kroniska om man inte behandlar i tid.

Det där var helt fel svar...:cry:

men, lika bra att göra något åt det kanske..

Håller med om att du bör undersöka hästen på klinik med endoskop för att se hur luftrören ser ut. Utifrån de kan man sen avgöra hur ev. behandling bör se ut och vad som ska ändras i miljön då detta ofta är orsaken till hostan.

Ett uppmuntrande svar är dock att många hästar kan leva symtomfria och fungerar precis som vanligt med rätt miljö och ev mediciner. :)

hej! självklart ska du ta en veterinär på din häst. har hostan kommit nu. för tillfället är det ganska bra väder för host hästar eller astma hästar. vår fuktiga vinter var värre. min dotters ponny har copd och har varit jätte dålig i vinter. det finns saker som man kan ändra på om man har en känslig häst. tex utebox, lösdrift, höensilage, vattna allt foder. men ta framför allt en vet.. den kanske behöver nån medicin.

Tack allihop! Har ringt vet. som tyckte att jag skulle avvakta ett par dagar. Släpper ev. ut honom dygnet runt nu, men hoppas att hostan går över snart ändå!

Man brukar få hosta pga att det finns slem som vill upp, hästen kanske behöver slemlösande även om du nu släpper ut den, enbart frisk luft får inte bort slemmet i kroppen som redan biltads & vill bort.Jag föreslår ändå veterinär så hästen kanske kan få ventipulmin eller liknande & behandla den med detta medan du har den ute.

Idag har han inte hostat alls. Igår gjorde jag det dumma misstaget att borsta honom inne (blev grått i hela stallet...), och sen hostade han mycket. Idag stod vi ute, och sen tog vi en rejäl tur men ingen hosta. Nu har jag öppnat fönstret i hans box, de har gått ute i 14 h och stalldörren är öppen. Hoppas det fortsätter såhär. Litar på vet. och hör av mig till honom om hostan kommer tillbaka.

Rent generellt för att hålla hosthästar fräscha är att hålla stallmiljön bra. Nu när det är drägligt ute så försök att hålla dörrar/fönster öppna även när hästarna står inne under natten, inte sopa när hästarna står inne, borsta hästen ute, undvika att harva runt i dammiga ridhus/ridbanor utan se till att de är vattnade, blöta bädd, hö och kraftfoder. Ute så länge som möjligt.

Det optimala är givetvis lösdrift el. bete, då hosthästar brukar bli symtomfria.
Se till att veterinär skriver ut medicin till hästen om den börjar hosta igen, slemlösande och bronkvidgande. Ju fortare man får i hästen medicinen, ju fortare slutar de hosta, när de väl satt igång.

Sen får man vara lyhörd på om det är någonting specifikt som får hästen att hosta. Min reagerar t.ex. på halm, och även höst/vår kan det bli lite sämre.

Som sagt: han går ute mycket och har både eget boxfönster öppet plus öppen stalldörr. Vi har vldigt br stallklimat, men han har ju inte alltid stått här. men tack ändå.

hejsan, jag har samma problem med min ponny som har hosta fast hon har ganska mycket slemm ibland, ungefär på samma sätt som det verkar på din häst, jag har gett henne vitlöksgranulat i bara en vecka nu och det börjar redan ge resultat, så jag tycker att innan du kallar in en vetrinär s tycker jag att du kan prova med det eller liknande.
för vetrinärkostnaden blir bara hög förmodligen kommer du bara få ett svar som jag.
jag ringde en vetrinär och berättade hur det låg till, men hon tyckte bara att jag skulle prova med ex. blöta höet, vitlök osv.
för förmodligen har din häst en dammhosta som förutkommit genom stallet som den stog i innan.
för Pirran stog i ett stall med dålig vetilation hon också, och det var efter det hon fick sin hosta.
hoppas att allt går bra!
MVH Isa

Det har ju forskats lite på vitlök, och det har visat ge dålig effekt, ibland t.om skadlig. Så det är inget jag vill ge min häst. Tack för tipset ändå, nu verkar han må bättre. Enligt min vet. är det många hästar som hostar nu, kanske pga. snabba temperaturförändringarna.

En uppdatering: veterniär har varit ute och ordnierat penicillin som han fått, plus slemlösande fabrol. Inget av detta har hjälpt. Vi har haft problem med mögel i höet i år, och hittar fortfarande dåliga balar.

Så min teori är att han helt enkelt hostar pga. att han fått i sig mögel, kan detta stämma? Börjar bli otroligt trött på att vara orolig för detta, och funderar på om det kan gå över av sig självt, om det är något annat än möglet osv. Med tanke på att det är en sisådär 3 timmar till närmsta klinik plus att hästen är svårlastad är jag inte sugen på den resan. Jätteglad för tips på vad det kan vara!

Min hade PRECIS samma problem i våras - höstas.. hostade ett par gånger varenda gång man skulle ta de första travstegen. Jag provade att lägga på honomm ett regntäcke när det var småruggigt och när det regnade. Pang bom hostade han ingenting dagen efter! Har heller så inte gjort under vintern. Men idag så¨kom det igen! Han fick börja gå ute dygnet runt i veckan så inatt åker täcket på igen.

Är helt övertygad om att det sitter i huvudet på honom i och med att det försvann över en natt!
Inte illa att ha en hypokondrikerhäst! :rofl:
Så prova att lägga på täcke ett tag..

(jag hade också ute veterinär som lyssnade och behandlade utan nån effekt innan givetvis.)

Jag plockade ut min hosthäst på lösdrift, och köpte dammfritt spån som underlag i den. Hostan är nu efter 1 år borta.

Det verkar ju konstigt att ett täcke skulle göra någon skillnad. Min häst är 15 år,och har aldrig hostat såhär förut. Dessutom är det ju jättevarmt och skönt ute nu.

Han går redan ute dygnet runt... det enda "damm" han utsätts för är höet.

jo jag vet att det kanske låter konstigt, men det funkade på min, så varför inte testa?
Min var tio när han började, helt plötsligt, och han hostade oavsett väder.
Kankse lika stor hypokondriker somm min? :bump:

Jag hade samma problem med min och skrev en tråd om det här på buke och fick samma svar att jag skulle boka tid på klinik..Nu gjorde jag inte det utan to ut min veterinär som kollade genom honom och stallet. Fick till svar att han har en objektiv återkommande lungpåverkan som ska behandlas med medicin. Han tyckte inte att det var någon ideé att åka in till någon klinik för att titta upp hästen då det inte är så allvarligt. Kolla över stallmiljön och alla foder som hätsen får. Kolla upp ridbanor och ridhus som du kanske vistas i. Det har jag gjort nu och med medicin så mår hästen tipptopp och träning och tävling på dammig miljö kommer funka bra enligt veterinären. Kom ihåg att ha hästen ute så mkt som möjligt för det mår den bäst av.

Hoppas att allting går bra med hosthästen :D

Tack fö tipset. Tyvärr (?) är det ingenting i min hästs miljö som är skadligt, han går på bete dygnet runt. Damm utsätts han inte alls för, så det måste vara något annat.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama