Hostar, varför?

L

Lollo_ok

Min häst hostade ett flertal gånger när jag var vid sommarbetet går, både när jag tog in honom och när jag red en kort sväng (han var i övrigt pigg och glad men möjligtvis lite snuvig, ingen feber).

Kan han (precis som vi människor) fått en sommar förkylning? Har hört någon stans att hästar sällan/aldrig får hosta när de är förkylda, stämmer de?

Förra hösten fick han hosta som jag, tillsammans med veterinär, kom fram till berode på att han stod på halm (antagligen var halmen full med mögelsporer även om den såg fin ut). När jag tog bort halmen blev han bättre, även om det tog tid. Han kan fortfarande hosta till någon gång på morgonen men aldrig annars (varken i stallet/hagen eller ridning), tills nu.

Kan han ha blivit sämmre i sin hosta pga betet (har ridit honom hela sommaren och därför släppt honom på bete först nu)?

Han ska flytta till ett nytt stall om 2v, bör jag ta ut vet. redan nu för att försäkra mig om att det inte smittar eller ska jag vänta (känns lite fånigt att ta ut vet efter 1dags hosta...)?

Sv: Hostar, varför?

Japp, har funderat på det. Tänkte ringa honom i morgon (vill se om han hostar i dag vore pinsamt att ringa om han redan slutat hosta :o).

Dessutom tänkte jag höra med folk här på buke först... tycker att jag borde ta reda på så mycket jag kan innan jag ringer och stör veterinären (de har tillräckligt att göra utan mina dumma? frågor).:idea:

ÄR det verkligen tillräckligt allvarligt att en häst har hostat i en dag (och för övrigt mår bra) för att jag ska ringa och störa veterinären???

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hostar, varför?

*Putt*

Hur illlavarslande är det att en häst hostar? Bör jag ringa vet. eller avvakta och se om han blir bättre de närmaste dagarna?

Han hostade betydligt mindre (tror jag) i går när jag var där, men det är svårt att veta eftersom jag var där kortare + inte red (vill ju inte rida om han mår dåligt).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 913
Senast: Capybara
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
34 935
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka