hostar pga dammigt hö. Ridas??

JessicaM

Trådstartare
Min guldknippa och en till häst har fått hosta (torrhosta). Eftersom just de två får samma hö + att vi märkt att höet är ganska dammigt så tror vi att det är källan till hostan.

Det jag funderar på är om man bör rida?? De hostar mest på kvällen och det är inte konstant utan host lite då och då. I eftermiddags märkte jag ingenting..

Tänkte bara skogsmulle rida i skogen ingen hård träning alltså..

Sv: hostar pga dammigt hö. Ridas??

Ja, jag skulle rida.
Som du säger, kanske inte träna inför Fälttävlans-EM. Men skogspromenader är väl aldrig fel?

Kanske har ni möjlighet att vattna höet innan fodring? Kan vara så pass lätt att man har en vattenkanna utanför boxen, som fodraren vattnar med varje gång..?

Lite skogsturer är nog bara bra men framför allt så skulle jag elda upp höet eftersom dammigt hö sannolikt beror på mögelsporer och inte på just damm.

Lite skogsturer är nog bara bra men framför allt så skulle jag elda upp höet eftersom dammigt hö sannolikt beror på mögelsporer och inte på just damm.

Hade samma problem i somras. En fjording och ett russ hostade och hostade. Vet sa att dom skulle vara ute så mkt som möjligt och när dom fick mat inne vattnade jag detta. Hostan gick så småningom över men jag tror nästan det ngn form av allergi. Russet hade likadan hosta året innan, vet tog prover men dessa visade inget. Vi fick ibland avbryta promenadridn pg av hostan men nu mår dom prima igen.

Bara om det luktar mögel. Damm behöver inte alls vara mögel. Men det är inte nyttigt att fodra med dammigt hö. Funkar det med vatten är det bra annars hade jag bytt hö.

Min ponny har kronisk hosta vid dammig stallmiljö, och hon kan inte äta hö över huvud taget, inte ens vattnat. Nu är din hästs problem antagligen mycket lindrigare, men min ponny äter ensilage så om ni har möjlighet så borde ni kanske byta till ensilage, så problemet inte blir värre menar jag. Det kan ju lika gärna vara allergi eller "bara" dammhosta, man vet ju själv hur det blir om man är nånstans dammigt. Men skogsrida kan du allt göra:)

Bara om det luktar mögel. Damm behöver inte alls vara mögel. Men det är inte nyttigt att fodra med dammigt hö. Funkar det med vatten är det bra annars hade jag bytt hö.

Utifrån vems näsa? Jag är känslig för mögellukt. Om jag tycker en bal luktar mögel och flera andra luktar på samma bal så kommer troligen ingen av de andra att känna det. Det är först när jag tycker att det stinker mögel i hela stallet andra känner att balen luktar om de verkligen gräver ner näsan i den.
Att flera hästar börjar hosta av samma foder bör man ta som en kraftig varning. Det är bättre att bryta direkt så man slipper problemet med att ha ångest för ifall hästen ska hosta idag eller inte och över hur länge man ska få ha kvar den. Hosta är inte något att leka med utan man ska ta det väldigt allvarligt direkt. Chansen att man får ha kvar sin vän i livet ökar kraftigt då. Min dam fick hosta 2004 och går numera som distanshäst. Hon har tagit placering på 80 km efter att hostan bröt ut. Hade jag inte tagit det på allvar direkt så hade jag troligen inte haft den hästen kvar idag och hon hade garanterat inte kunnat släpa sig runt ens 50 km. Tyvärr slutar många hostfall med avlivning efter ganska kort tid pga att ägarna inte inser hur allvarligt det är :cry:.

Du gör som du vill med din häst men jag kan berätta mina erfaenheter. Min travare började hosta under vintern som fyraåring. Inget allvarligt, han hostade till en gång i början av turen och en gång i slutet. Jag åkte till klinik och gjorde endoskopi och lungsköljning och resultatet visade just allergisk bronkit/ smaller airway disease/COPD eller vad det heter nuförtiden.

Han fick slemlösande och miljöåtgärder. I hans fall innebar det byte av strö från halm till torv, spån eller papper samt utfodring med hösilage eller vattnat hö. Vad gäller vattnat hö så räcker det inte med kanna. Höet skall ligga i blöt i minst 20 minuter men max 30 minuter och sen rinna av. Jag använde hönät i en balja.

Den här hästen har sen dess startat på travet under flera år och vunnit lopp och hans lungor har aldrig satt begränsningen. Efter fyraårsäsongen har han haft ett akut astmaanfall som fick behandlas med kortison.

Syftet med inlägget är att hosta som misstänks vara orsakat av milljön (hö, strö, mögel i stallet etc, alltså inte en infektion) skall tas på allvar och om man i tidigt skede sätter in miljöåtgärder kan hästen bli helt återställd (min häst stod på halm och åt torrhö under tävlingskarriären, utan problem). Om man inte tar det på allvar kan man i värsta fall sluta med en kvickdragshäst.

Håller med Shaggy o Digbil: ta alltid det säkra före det osäkra när det gäller hosta. Att se över stallmiljön - och framförallt höet - är en billig åtgärd jämfört med dyra veterinärkostnader och kroniska problem.
Och ja, jag hade ridit så som du beskriver det.
Hoppas du hittar orsaken och att hostan försvinner!

Min skogsmulleponny började hosta när vi stallade upp på vintern. Vi började blöta höet 5min innan han fick det och då sutade han hosta. Testa det! :)

Ok, utifrån min näsa då. Jag är också känslig för mögel (allergisk). Det jag vänder mig mot är att man i inlägg efter inlägg hävdar att damm alltid är mögel. Det är inte sant. Givetvis ska man alltid ta hosta på allvar. Även vi har vattnat hö som varit dammigt efter att några hästar har hostat. Hostan har upphört.

Glömde skriva att vi har såklart börjat att vattna höet. Nu imorse så var det ingen som hostade i allafall 45min när jag var ute.

Vi började med vattningen igår. Och vattnade morgon höet igår också så det har stått hela natten innan det ges på morgonen. Lunchen gjorde jag iordning nu på morgonen och vattnade.

Förhoppningsvis är det ingen som hostar efter detta!! Men får hålla stenkoll på detta.

Ang mögel i hö. Vi har analyserat höet och det var bra värden.

Att det är bra näringsvärden i höet säger inget om den hygieniska kvaliteten. För att få reda på ifall fodret är tjänligt så måste du göra en hygienanalys på det.
Glömde skriva i förra inlägget att jag skulle defenitivt rida. Om hästen har problem med slem i luftvägarna måste man hjälpa den att få bort det. Att då rida den så att man fördjupar andningen vilket ökar på hostningarna så att slemmet inte blir liggandes i lungorna är possitivt. Det är dock viktigt att man inte anstränger hästen för hårt innan allt slemmet är upphostat. När min häst hade som mest problem var jag mycket nogrann med att rida henne varje dag.

Höet kan börja mögla dagen efter du tagit en analys, så det säger inte ett skit om huruvida det är mögel eller ej i det.

Dammigt hö innehållet i de allra flesta fall mögelsporer som är RIKTIGT farliga för hästar. De har känsligare luftvägar än oss, och kan faktiskt bli så sjuka att de måste avlivas om man fodrar med mögligt/dammigt hö.
Jag skulle vilja veta vad för sorts damm det är, om det inte är mögelsporer? Jorddamm?? :confused:

Släng ALLT dammigt hö NU. Att vattna det innebär bara att du maskerar möglet tillfälligt, men hästen får det i sig i alla fall, både via luftvägar och via munnen. Och det är DYRT och TRIST att ha en häst som sedan får kroniska luftvägsproblem, kanske aldrig kan stå installad mer, alltid måste äta specialhö som är skitdyrt.

Hö ska aldrig damma, oavsett orsak till dammet, om man nu inte vill tro på att det är mögel. Och vattna räcker inte.

Hur snål och korkad är man om man låter sin häst fortsätta äta mögligt/dammigt/dåligt hö?? :confused:

Det jag funderar på är om man bör rida??

Om jag vore i dina kläder skulle jag istället fundera på att byta hö....

För fyra år sedan var mitt sto inackorderat på en gård där det var si och så med kvaliten på både foder och halm den sista vintern. Detta i kombination med alldeles för lite utevistelse höll på att sluta i katastrof.

Mitt sto började hosta vid ridning, inte mycket utan bara ett par hostningar i första traven. Så efter några veckor fick hon ett rejält hostanfall och hostade upp en gul klump.
Undersökning på djursjukhuset visade att hon var alldeles gul i luftvägarna, det var i princip rent var där satt. Hon behandlades med penicillin och därefter valde jag att sätta henne på Ismovit, en örtblandning som tillhandahölls genom djursjukhuset. En kur kostade 2000 kronor och det krävdes två kurer.
Direkt efter första besöket på djursjukhuset släppte jag hästen på dygnetruntbete. Hon gick ute i ett halvår och på hösten, när vi flyttade till egen gård, fick hon bo i utebox, äta hösilage och stå på torv.

Efter den första vintern försvann hostan, men hon är fortfarande känslig för damm. Numera har hon innebox, men vi har torvbäddar och fodrar med hösilage. Hästarna är också ute maximalt. De har gått ute dygnet runt sedan i maj och jag hoppas de ska kunna gå ute ett par veckor till.

Det blev en lång berättelse, men jag ville bara betona att även små, till synes harmlösa hostningar, kan vara betydligt allvarligare än man tror.

Word :bow:

Grannstallet fick ta bort två hästar en vinter då vi fick "dammigt" hö av bonden :cry: det var INTE roligt kan jag säga. En häst i vårat stall blev kroniskt känslig för all sorts damm och dålig luft.

Det är inte värt att snåla på hökvalitet, då kan man lika gärna göra sig av med hästen.

Ska köpa annat hö! Men jag tänkte att bonden skulle göra en hygien analys på det dammiga höet.. bra ide eller inte???

Jag menar dammet försvinner ju när man vattnar men frågan är om det är någe annat skit i det, därmed tänkte jag på hygien analys...

Ska köpa annat hö! Men jag tänkte att bonden skulle göra en hygien analys på det dammiga höet.. bra ide eller inte???

Jag menar dammet försvinner ju när man vattnar men frågan är om det är någe annat skit i det, därmed tänkte jag på hygien analys...
Det kan väl vara en bra idé så att andra hästar (eller något annat höätande djur)inte riskerar att bli dåliga på grund av mögel.

Ang mögel i hö. Vi har analyserat höet och det var bra värden.

´Hö och hygienisk analys är färskvara. Bägge han ha varit helt perfekta när provet togs och analysen gjordes. Är ingen garanti för att det är det några veckor senare. Det finns mycket som kan gå fel med hö allt från hantering och lagring till själva luftfuktigheten. Vilket t ex vi skåningar fick erfara några år sedan när höet låg inne och möglade p g a den.
Så när hö dammar synligt så är det inte bra och dammet är inte bara farligt för hästarna utan även för människor som finns i miljön. Det är ofta det första tecknet på att något är fel med höet.

Damm i stallmiljön är inte att leka med, oavsett om det rör sig om mögelallergi (från mögel i hö/halm/foder) eller ren fysisk dammirritation. Har själv en COPD-häst (som blev sådan innan vi köpte henne...dock var det vi som upptäckte det...). Hon får ett pulver som heter nostrilvet varje dag, och funkar då bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 448
Senast: Ceta
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 954
Senast: lizzie
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 871
Senast: Capybara
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar