Sv: hostar pga dammigt hö. Ridas??
Det jag funderar på är om man bör rida??
Om jag vore i dina kläder skulle jag istället fundera på att byta hö....
För fyra år sedan var mitt sto inackorderat på en gård där det var si och så med kvaliten på både foder och halm den sista vintern. Detta i kombination med alldeles för lite utevistelse höll på att sluta i katastrof.
Mitt sto började hosta vid ridning, inte mycket utan bara ett par hostningar i första traven. Så efter några veckor fick hon ett rejält hostanfall och hostade upp en gul klump.
Undersökning på djursjukhuset visade att hon var alldeles gul i luftvägarna, det var i princip rent var där satt. Hon behandlades med penicillin och därefter valde jag att sätta henne på Ismovit, en örtblandning som tillhandahölls genom djursjukhuset. En kur kostade 2000 kronor och det krävdes två kurer.
Direkt efter första besöket på djursjukhuset släppte jag hästen på dygnetruntbete. Hon gick ute i ett halvår och på hösten, när vi flyttade till egen gård, fick hon bo i utebox, äta hösilage och stå på torv.
Efter den första vintern försvann hostan, men hon är fortfarande känslig för damm. Numera har hon innebox, men vi har torvbäddar och fodrar med hösilage. Hästarna är också ute maximalt. De har gått ute dygnet runt sedan i maj och jag hoppas de ska kunna gå ute ett par veckor till.
Det blev en lång berättelse, men jag ville bara betona att även små, till synes harmlösa hostningar, kan vara betydligt allvarligare än man tror.