Hostar Hjälp!

P

popeye

Min häst har hostat i 5 dagar nu, mest torrhosta när man sätter igång honom i trav efter uppvärmningen, men han hade tydligen hostat lite i boxen igår också. Han har ingen feber och verkar pigg och kry annars. Kan det vara pga. allt pollen och dammpartiklar i stallet? Han har hostat lite när vi har varit ute också. Hur ska man göra? Är det bättre att låta honom stå och vila upp sig, eller ska han ridas som vanligt för att hosta bort ev. slemm? Ska tävla nästa söndag, är det vettigare att ställa in det?

Du ska ta kontakt med en vet först och främst så att han får lyssna på hästen. Sen ska du göra som han säger. Det är tydligen en del hosthästar i sommar, vi hade ut vet idag för samma åkomma. Rekommenderade dammfri miljö så långt det går.

Kolla upp det där med veterinär så du vet hur du ska göra. Behövs behandling är det ju bättre att komma igång med det i tidigt skede av sjukdomen ( vad det än är )

Hoppas det blir bra!

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka