Hostar av betfor, hjäälp!

C

C_V_B

Hej!
Min häst har bronkit som är under kontroll, dvs han hostar inte så mycket men ett par dagar i veckan hostar han när man rider fram honom i början av passet. Hästen är noggrant kollad på klinik där han fick tillbringa en vecka men dom hittade inget förutom att han har lite lite slem + väldigt känslig hostreflex (mkt fullblod i sig, kanske lite extra känslig?). Nu till min fråga :D

Han brukar få lite (typ 0,2 kg betfor) efter ridning med mineraler i, typ salt och sånt som han vägrar få i sig via saltsten... Men ganska ofta så hostar han när han äter det? Är det för att betforen är dammig eller vad?
Spelar ingen roll om jag gör den med "varmt" vatten eller kallt, han hostar vilket som.

Tacksam för svar!

Sv: Hostar av betfor, hjäälp!

Kom på att jag inte testat att ha så lite vatten som möjligt, ibland har jag kanske för mkt vatten och då kanske han hostar för att han surplar i sig det för fort? Eller vad tror ni? :p

Blöt den.. :idea:

Nej skämtåsido..
Har ingen koll på hur känsliga bronkithästar är men tycker att det låter konstigt om den skulle vara dammig.

Det kan inte vara tillfälligheter att han hostar just när han äter?

Jag tror inte du ska haka upp dig på betforn, utan snarare sammanhanget.

Efter ridningen säger du. Hosthästar hostar ofta mer efter ett arbetspass.
Är betfor efter ridning det enda kraftfodret han får? Och äter han det ur krubba på väggen? I så fall kanske det skulle kunna ha något att göra med ät-ställningen.

Prova låta bli att ge honom direkt efter passet och se om han hostar ändå, och prova att ge honom ur en hink på marken, och se om han hostar ändå.

Blomskan: Nja han är inte särskilt glupsk, men han blir helt klart gladare när han får något i krubban än när han får grovfoder :p

pannkakssmet: Nej han får Pavo Müsli 3 ggr om dagen också, lite mindre än ett halvt kg varje mål. Han hostar inte när/efter han ätit det. Ja, ur krubba på väggen. Tack för tipsen, ska prova och se.

Igår när jag hade ridit hällde jag ut mycket överflödigt vatten, och då hostade han inte. Å andra sidan tyckte han inte att det var särskilt gott heller, han lämnade lite efter ett tag och gick över till hösilaget. :p Får testa lite och se hur han reagerar. Vill ju allra helst att han inte ska hosta alls.

Kom på att det kan ju kanske vara så att han blir lite för ivrig när han äter krafftfodret, jag ger ju honom mera grovfoder än krafftfoder och eftersom han är imp. från Tyskland så är han väl antagligen van vid att få mer krafftfoder än vad jag ger honom...

Vid maten så kanske han glupskar i säg, sätter lite i halsen och hostar därför?
Men du skrev oxå att han hostade vid ridning och att han hade slem i halsen, jag skulle testa att ge lakritsrot en period och se om det kan ge någon effekt, den är hostdämpande och slemlösande.

Min häst hostar när han äter betfor som är väldigt blöt, och det beror på att han sörsplar så att han sätter i halsen. Inte farligare än när vi gör det skulle jag tro. Prova att ge betforen med mindre vatten och kolla om hästen gör lika om du är osäker?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 227
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka