Hostande ponny

K

Kola

Ponnyn (19 år) har börjat hosta. Inte hela tiden, men väl några gånger per dygn - både ute och inne. Han snorar inte och verkar inte trött (tränas som vanligt).

Jag har börjat blöta höet (lägger hela dygnsransonen i blöt på morgonen) - måste jag ställa honom på spån i stället för halm? (Övriga hästar i stallet står på halm - hjälper det att bara ställa en på spån eller alla måste byta strö?)

Han släpps ut ca 07 och får frukost och lunch ute, sedan tas han in för eftermiddagsfodring vid 17-tiden. Stallet mockas och sopas på morgonen när hästarna är ute, sedan vädras det hela dagen. Stalltemperaturen är ca 1-3 plusgrader och luften är fräsch (det luktar aldrig ammoniak och takhöjden är mer än dubbelt så hög som i normala stall).

Vi bor i Skåne, så luften är ju nästan alltid rå och fuktig. Kan det vara det som orsakar hostan? Mina andra hästar (yngre) hostar inte.

Vad bör jag göra? Ska han ha något fodertillskott? Hans foderstat består av hö (numera uppblött), morötter och lite betfor och mineraler. Bör man vänta med den årliga vaccineringen för att kontrollera hostan först?

:d Kola

Sv: Hostande ponny

Vår B-ponny har haft lite hosta, han är visserligen bara 12år och jättepigg och glad i övrigt, ver kar inte vara förkylning...
Tror det beror på att vädret slår om HELA TIDEN! :crazy:
Får väl vänta och se om det går över... :p

Hej. Jag tycker att du har börjat bra med de viktigaste sakerna som blöta höet och att du gör mockning och sopning av stallet när hästarna är ute. Högt i tak och bar ventilation är ju också bra.

Om du ska byta strö så byt då till torv det dammar minst. Spån får du inte ta det är ju rena damm högen. Du har inte kollat om det är mögel i halmen eller höet och att det är det han reagerar på.

Han blir inte kall eller nåt sånt som gör att han blir förkyld :confused:

Du kan ju också ha honom ute lite längre om det går, för damm hästar försöker man ha ute längre tom på lösdrift. När ni rider är det mycket in i ridhus då? Om det är något där som han inte tål tex spånet i ridhuset. Testa att vara mer ute isf vid ridningen.

Jag tror också att gammal hästar blir lite hostiga, det är de flesta som jag har träffat på. Även mitt gammal sto på 26 år. Speciellt när det närmar sig vår och hon har stått på stall och ätit hö hela vintern.

Hoppas ialla fall att han inte blir sämmre utan att det är pga något av ovanstående. Kram :bump:

Ja, vädret slår verkligen om hela tiden - och den råa och fuktiga luften består... Ponnyn verkar hosta mest utomhus (har lyssant lite extra i helgen). Bor du också i Skåne?

Tack för ditt långa inlägg. :)

Jag undrar om det är lönt att byta strö för bara ponnyn (de andra står på halm) - och så är jag ju osäker på om det verkligen är halmen som orsakar/bidrar till hostan.Men det hjälper kanske att övergå till torv - ska fundera lite på det.

Jag har inte hittat mögel i ham/hö - därmed inte sagt att det är mögelfritt. Men borde inte de andra reagera om hö och halm inte vore hälsosamma? Jag har lagrat ordentligt på loftet, och halmat + saltat in höet. Halmen som omger höet har jag inte använt.

Kall tror jag inte att han blir. Visserligen är han klippt, men han har rejäla täcken på sig, både ute och inne.

Vi rider både ute och inne. Han hostar inte speciellt vid ansträngning, tvärtom verkar han ha lite "kommer-i-gång"-hosta i början av ett pass - sedan hostar han inte alls.

Vad skönt att hostan är på upphörande! Hoppas att du har ström i tåtarna också - eller ni klarade er från Gudrun? :)

Kola skrev:
Vad skönt att hostan är på upphörande! Hoppas att du har ström i tåtarna också - eller ni klarade er från Gudrun? :)

Ja, hur är det med din lille då? eller var det lilla? :p
Jaa det har vi haft ett bra tag, bor inne i "civilisationen".. ;)
På klubben var strömmen borta i två dygn ungefär, vi hade nog rätt tur, det var HEMSKT mkt skog som hade rasat!

Kola skrev:
Tack för ditt långa inlägg. :)

Jag undrar om det är lönt att byta strö för bara ponnyn (de andra står på halm) - och så är jag ju osäker på om det verkligen är halmen som orsakar/bidrar till hostan.Men det hjälper kanske att övergå till torv - ska fundera lite på det.

Jag har inte hittat mögel i ham/hö - därmed inte sagt att det är mögelfritt. Men borde inte de andra reagera om hö och halm inte vore hälsosamma? Jag har lagrat ordentligt på loftet, och halmat + saltat in höet. Halmen som omger höet har jag inte använt.

Kall tror jag inte att han blir. Visserligen är han klippt, men han har rejäla täcken på sig, både ute och inne.

Vi rider både ute och inne. Han hostar inte speciellt vid ansträngning, tvärtom verkar han ha lite "kommer-i-gång"-hosta i början av ett pass - sedan hostar han inte alls.

Hur är hostan? Liksom hård eller låter det som han får upp ngot och sen övergår till frustningar?

Hostan är "hård" - det låter inte som om han får upp något, mer som torrhosta. Inget slem i näsborrarna, inte rinnig i ögonen.

Nej, vi har inte kollat med veterinär. Jag ska ringa henne i morgon - det är ändå dags att vaccinera hela flocken där hemma så då kan vi ta en koll på hostan också. Fast jag misstänker att det kanske inte räcker med en koll hemma i stallet?

Hmm, nja, vi hade en ponny som alltid hostade vid igångsättning. Vi kollade henne på klinik, hon var lite röd i halsen så vi fick bisolvon, slemlösande. De gick ner med en liten kamera i halsen på henne.. :p

Glömde verätta att det inte har hållit på så länge - drygt en månad. Jag kan inte se att det har påverkat ponnyns allmäntillstånd - därav att jag inte har kontaktat veterinär. Men, som sagt, det blir en diskussion med vet i morgon om hostan, så får vi se sen.

Nej, jag vet, man vill ju se om det går över först...
Men ingetnting märktes på den hästen jag pratade om däruppe heller..
Jag skulle nog checka :p

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 110
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hästvård Hej! Min häst har varit lite hostig under någon vecka och andats lite konstigt (tänk er att det låter som ett flygplan typ :p), men inte...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: Beelly
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka