Hostande hund? Pinne i halsen eller kennelhosta?

MaRomer

Trådstartare
Så har vår kära lilla madam blivit sjuk.

Hade med henne till stallet igår förmiddag. Då visade hon inget alls! Glad och sprang och busade med vår andra hund.

Åkte på eftermiddagen till mina svärföräldrar. Det var där det började. De var ute och sprang i ca 30 min sedan ropade vi in dem och Nick kom ca 5 min efter de andra 2. Efter ca 5 min inne så kräktes hon galla och något "smuts" i det. Hon kräktes 4 ggr till, och mindre för varje gång. Natten har varit jobbig för henne och hon har hostat massa! Så länge hon ligger ner helt stilla så går det bra.

Det är ingen mat som kommer upp utan bara något klet. Hon har fått lite välling och annat smått som är milt för magen. Och fått behålla allt. Hon är en matglad hund;)

Funderingarna går åt kennelhosta eller att något retar henne i halsen. Hon är mjuk i hals/mage och inte irriterad när vi känner på henne.

Hon vaccinerades år 2008 med Nobivac Pi Vet. vi har inte träffat andra hundar (utom familjens). Och inte heller varit på promenader i stan. Vår andra hund vaccinerades förra året. Men kommer inte ihåg vad det hette.

Går det så fort med kennelhosta eller är det troligast att hon har något i halsen?

Och vågar man vänta med veterinär tills i morgon eller ska vi försöka få en tid idag? (Har 10 mil till närmsta vet på helgen) I morgon har vi 5 mins resa med bil.

Sv: Hostande hund? Pinne i halsen eller kennelhosta?

Kennelhosta kommer plötsligt, många ägare tror därför att hunden fått något i halsen men det händer (som tur är) sällan. Kräks hunden fortfarande? Har den feber?

Kennelhosta kommer plötsligt, många ägare tror därför att hunden fått något i halsen men det händer (som tur är) sällan. Kräks hunden fortfarande? Har den feber?

Ingen feber och inga kräkningar. Hon har fått frukost som vanligt. Men hostan är där så fort hon bara reser på sig.

Låter som kennelhosta, det kan ju både smitta genom direktkontakt hund-hund eller så genom gemensamma grejer, vattenskålar, leksaker m.m Vaccinet man tar mot kennelhosta är verksamt till ca.80% under ett års tid, även vaccinerade hundar kan alltså få kennelhosta men symptomen kan då ibland vara så svag att ägaren själv kanske inte ens uppfattar att det är kennelhosta det handlar om utan låter sin hund hälsa på allt och alla ändå.

Jag har flera bekannta neråt landet som fått kennelhosta på sina hundar den senaste tiden, både genom direktkontakt och nån genom att besöka hundrastgårdar, gå populära promenadstråk för hundägare m.m... så det verkar vara en kennelhostperiod just nu.

Låter som kennelhosta, det kan ju både smitta genom direktkontakt hund-hund eller så genom gemensamma grejer, vattenskålar, leksaker m.m Vaccinet man tar mot kennelhosta är verksamt till ca.80% under ett års tid, även vaccinerade hundar kan alltså få kennelhosta men symptomen kan då ibland vara så svag att ägaren själv kanske inte ens uppfattar att det är kennelhosta det handlar om utan låter sin hund hälsa på allt och alla ändå.

Jag har flera bekannta neråt landet som fått kennelhosta på sina hundar den senaste tiden, både genom direktkontakt och nån genom att besöka hundrastgårdar, gå populära promenadstråk för hundägare m.m... så det verkar vara en kennelhostperiod just nu.

Det konstiga är att vi inte har träffat några nya hundar alls. Speciellt inte då hon har löpt nyss och inte varit med i stallet eller någonstans. Vi bor i stan men pga min foglossning så har det inte fått några promenader alls i stan den senaste tiden. Utan de har fått följa med till svärföräldrar och stallet (inte tiken). Och de hundarna har inte heller varit ute och "rest" eller varit på klubben och tränat/tävlat.

Men jag bör alltså oroa mig även för den "friska" hunden? Ska han följa med till vet för att konstatera kennelhosta eller gör de något åt det?

Du behöver inte åka till vet egentligen. Är det bara hosta hunden har så blir det hem igen och vila. Även den andra hunden kan bli sjuk. Jämför kennelhosta med en vanlig förkylning, smittar lätt och botas med mycket vila och sömn. Den hostande hunden ska alltså röra på sig så lite som möjligt.
Ta temp morgon och kväll, börjar den stiga åk in till vet, då kan det vara lunginflammation.
Är det verkligen bara hosta hunden har så vill de flesta vettarna att hunden stannar hemma så slipper man byta kläder och desinficera och spärra av behandlingsrummet...

*knapplån*
Vi trodde att vår bichon frise fått något i halsen också, hostan kom från ena stunden till andra.
Värst var det när han legat, och klev upp.
Det var ett hjärtfel!:o
inget allvarligt, han fick vätskedrivande och levde vidare i minst 4 år till.
Men jag skulle kolla upp det i allafall.

Lycka till!

*Jenny*

*knapplån*
Vi trodde att vår bichon frise fått något i halsen också, hostan kom från ena stunden till andra.
Värst var det när han legat, och klev upp.
Det var ett hjärtfel!:o
inget allvarligt, han fick vätskedrivande och levde vidare i minst 4 år till.
Men jag skulle kolla upp det i allafall.

Lycka till!

*Jenny*

Mamma och pappas förra hund dog just av hjärtfel med hosta några dagar innan. Det tog 7 dagar allt som allt:/ Så givetvis blir man orolig. Men var inne med henne 2009 och då var allt bara bra med henne!

Ring veterinären och fråga. om du berättar om misstanke om kennelhosta också kanske veterinären kan komma ut till bilen och lyssna på hunden. Då slipper dom ju ha in ev kennelhosta på stationen/kliniken.

Ja gör som kamomillo säger och ring och rådfråga vet. om du misstänker kennelhosta, vet att en del rekommenderar slemlösande som Bisolvon för att underlätta för hunden om den hostar mycket men jag vet inte doseringen, men det vet ju säkert veterinären. Dock så måste ju man "konstatera" kennelhosta innan man ev. ger slemlösande, är det nåt annat som t.ex. en träflisa, en barkbit eller nåt annat som satt sig på tvären i halsen så har ju inte Bisolvon, eller annat, någon (positiv) verkan alls.

Ang. hjärtfel så har jag några vänner vars hund helt plötsligt började hosta, det första de kom att tänka på var kennelhosta men då ingen av deras andra hundar visade någon symptom så blev de fundersamma. De tog hunden till vet. där den blev inlagd, misstanke: hjärtfel - hunden skickades vidare till ett större djursjukhus för bättre undersökning och där konstaterades... luftrörsinflammation. Kan säga att ägarna var mycket lättade över att det "bara" var nåt sånt ;)

KL

Har pratat med vet nu och blir lite irriterad över deras nonchalants. De vill inte att vi ska komma in med hunden alls. Jag hade gärna fått en diagnos innan de säger att vi ska isolera våra 2 hundar.

Visst hunden äter och dricker och är "pigg" men det här är en hund som kör 200% hela dagen och nu ligger hon ner och sover och hostar då så fort hon rör sig. Som sagt, hade jag fått bestämma så hade jag iaf velat att de ska lyssna på henne. Men inte det tydligen. Får se om jag tar upp telen och ringer en andra vet för second opinion!

*KL*

Någon som vet om det är vanligt att hundar får s.k. reverse sneezing i samband med kennelhosta?

Åk in och kolla hunden. Fick ta bort min ena hund pga av en pinne i halsen.

KL

Bäst att uppdatera tydligen!

Irriterad över nonchalansen från 2 kliniker ringde sambon upp "hemma" kliniken. De bad så mycket om ursäkt för att de nekat mig att få komma in med hunden. GRRR. Tydligen krävdes det en arg husse för att de skulle ta emot oss. Så fick en tid igår och vet kollade på hunden.

Mycket riktigt, ingen kennelhosta! Ännu mer skamsen så konstaterade de att det troligtvis suttit en pinne/bark i halsen som irriterat henne men som nu är borta. Så hunden ska vila i 2 veckor och sedan är det bara att köra på som vanligt igen! Positivt var att vi tom slapp att betala! Så nog insåg de att de gjorde fel!

Hunden har inte hostat sedan igår morse! Och är sitt vanliga jag igen.

KL

Bäst att uppdatera tydligen!

Irriterad över nonchalansen från 2 kliniker ringde sambon upp "hemma" kliniken. De bad så mycket om ursäkt för att de nekat mig att få komma in med hunden. GRRR. Tydligen krävdes det en arg husse för att de skulle ta emot oss. Så fick en tid igår och vet kollade på hunden.

Mycket riktigt, ingen kennelhosta! Ännu mer skamsen så konstaterade de att det troligtvis suttit en pinne/bark i halsen som irriterat henne men som nu är borta. Så hunden ska vila i 2 veckor och sedan är det bara att köra på som vanligt igen! Positivt var att vi tom slapp att betala! Så nog insåg de att de gjorde fel!

Hunden har inte hostat sedan igår morse! Och är sitt vanliga jag igen.

Men :confused: har det försvunnit massa inlägg?
Jag har för mig att jag läste uppdatering från dig i går om att ni varit till veterinären och slapp betala. Eller kan jag ha läst på annat forum?
Nä, det var här va ?
Förvirrad

Men :confused: har det försvunnit massa inlägg?
Jag har för mig att jag läste uppdatering från dig i går om att ni varit till veterinären och slapp betala. Eller kan jag ha läst på annat forum?
Nä, det var här va ?
Förvirrad

Det var här men i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1091535

Där jag undrade om kennelhosta kan gå över så fort;)

Glada är vi iaf som har en idag tillsynes frisk hund!

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 088
Hundhälsa Bruce har gått och småhostat senaste dagarna varvat med någon "kräk-hostning" då och då. Jag har inte tänkt på det så värst mycket då...
Svar
3
· Visningar
901
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 344
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa Vad har ni för erfarenheter när det gäller kennelhosta? Jag misstänker att min hund har fått det trots vaccinering. Han började...
Svar
10
· Visningar
1 983
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10