Hostande häst!

M

Moja

Hejsan, Min ponny har börjat hosta. Han har alltid hostat (1-2) gånger i början på en ridtur sa hästägaren vi köpte honom av.
Men nu har han börjat hosta mycket mera.
Det började när vi släppt ner båda ponnysarna på kraftigare bete.
Några dagar efteråt så började båda två hosta rätt så mycket när vi red. Nu är den andra ponnyn helt ok, men min hostar fortfarande.
Det är olika från dag till dag hur mycket han hostar men det är Bara när vi rider. Aldrig annars. Han är ju lite rundare om magen än han var innan.
Tänkte ringa till veterinären imorgon.
Men tänkte ändå fråga vad ni kan tro att det är för något?

Sv: Hostande häst!

Undrar några saker;
Tog ni febern på hästarna?
Har de varit snoriga?
Det kan ju vara så att de blivit lite förkylda men att din kompis häst återhämtade sig fortare än vad din gör.

jaa, ingen av dom har feber men min häst är lite snorig, men inte mycket snorig men lite snorig är han. båda två är mina hästar men den ena har vi på foder + att min kompis rider den, men den andra är våran. Det var ca 4-5 veckor sedan han började hosta.

Min kompis häst (isis:D) hostade väldigt mkt när vi red, men det berodde på att höet han åt var dammigt eller vad man ska säga.. Det hjälpte när vi "strödde" lite vatten på det innan utfodring. Efter ett tag slutade han hosta, eller han hostar vlä nån gång emn absolut inte lika mycket. Det behöver ju inte vara det men så var fallet för oss :P

Förhoppningsvis kanske en vanlig förskylning, men då bör han inte ridas förrän han är helt återställd. Många unghästar kan drabbas av förskylning precis som vi, vår kallas för 6-veckors hosta. Men kolla temp morgon och kväll, få han feber ring och prata med din vetrinär;)

okej, hur länge kan förkylning pågå?
Ska han vila tills han är bättre?.

Jag tror att du har ett luftvägsproblem i grunden på din häst, men sen har det förmodligen uppstått en förkylning eller liknande kanske hästhosta med för den delen. Hästhosta är en enkel luftvägsinfektion som brukar vara raskt övergående utan några större problem, förorsakar oftast endast hosta och lättare snor hos vissa.

Men med tanke på din hästs tidigare problem, kan hostan kvarstå längre och i sämsta fall bli kvar i samma omfattning. Du gör rätt i att prata med veterinär, ev kan pållen behöva lite medicinsk hjälp också.

Någon sa att det gick att behandla häst"förkylning" med citronsaft tror ni det kan funka?

Det finns säkert en hela massa huskurer mot saker och ting, just hästhostan är ofarlig för de flesta hästar utom kanske dräktiga ston.
Men eftersom din häst har ett luftvägsproblem i grunden, så kanske han blir mera mottaglig än vad andra hade blivit. Det kanske också tar längre tid för hästen att bli ordentligt frisk, och för att hålla koll på detta tycker jag att du ska konsultera veterinär först om du sen vill prova huskurer är väl inget som hindrar.
Citronsaft har jag aldrig hört tals om, verkar surt på redan irriterade luftvägar. Men visst, vi dricker ju citronthe vid förkylning men frågan är vad din häst säger om citronsaft.:crazy:

okej, jag testade att blanda i lite inte alls mycket, i hans mat idag, och det verkade funka bra faktiskt!

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24