1

1126

Mitt sto hostade i höstas, bara "torrhosta", en hostning ibland bara. Lät henne vila å tänkte att jag skulle ringa vet. om det blev värre, men hon blev bra efter en vecka. Hon hade inge feber och hon var lika pigg som vanligt.
Nu har hostan kommit tillbaka, hon har hostat i några dagar och bara en hostning, inga "hostattacker". Låter henne vila nu oxå, men man kanske borde ta ut vet. och kolla? Hur skulle ni göra? :confused:

Sv: Hosta

Hon är även konstant snorig, men bara genomskinligt "vattensnor". pratade med vet. om det och han sa att så länge det inte är slem eller var så är det ingen fara. det kanske har nåt samband???

Dammallergi?

Min häst har det och han hostade i våras och veterinären var ute och han fick div. mediciner. Har efter detta även varit på klinik och gått ner med kamera och det visade tjockt slem i luftvägarna, trots detta har han oxå bara genomskinligt rinnsnuva. Så det kan visst vara så att han har tjockare slem i luftvägarna och det bara är vattensnor som kommer ut.

Ger du vanligt torr hö? Har veterinären varit ute och lyssnat? Bukandas den?

Min häst äter numera hösilage, står i ett väl luftat stall, står på torv. Idag ska han släppas på bete vilket är den bästa "medicinen" för en häst med luftvägsproblem.

Lycka till

Kan ju vara slem som i en förkylning, men antagligen en lätt då eftersom hon inte visar några allvarliga symptom. Men sådant där ändå är inte att leka med. Min hostade när jag köpte honom, men det var också sådär någongång ibland och bara genomskinligt slem i början. Men han fortsatte att hosta och det eskalerade till segare slem och kraftigare hosta vid varje attack. Undersökning visade att det var en övre luftvägsinfektion. Och efter 3 dyra endoskopier var han äntligen kvitt varenda blåsa och slem efter hela 5 månader!

När han avr sjuk ordinerades acetylcystein som slemlösande och något annat som jag ej kommer ihåg vad det heter just nu, men som var för rodnaden och blåsorna. Vila brukar ej vara "bra", utan de skall röra på sig, men givetvis ta det lugnt. Då får de ut slemmet och det läker snabbare.

Pass på. det är nog värt att kolla upp. det kan bli kroniskt. det kan vara damallergi, det torkar ju opp på våren..vattna höet, el fodra med hösilage, sopa inte när hästarna är inne osv.

precis så började de för min häst och hon har nu fått diagnosen COPD detsamma som kronisk bronkit,, de bästa e att du tar ut en veterinär som får lyssna på lungorna,, ja e väldigt glad att ja tog ut veterinären så fort för medicinering och vattnat hö gör nu att hon mår jättebra igen..

Tackar tackar för svaren, hostan är nu borta men vet ska komma på måndag ändå... :crazy: Hoppas på det bästa.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka