T

tazza

Jag måste få lite kloka råd av er...
Min häst har hostat i ett par månader, från början bara lite grann då och då, men jag tycker det blir värre och värre. Nu har jag inte hört så mycket i några dagar, men i dag när jag tog in henne från hagen rosslade det när hon andades...:( Tidigare på dagen var det inga problem alls.
Höt hon får är inte jättebra, men hon har fått från samma ställe hela hösten utan tidigare problem. Hennes stallkompis får samma hö och står på samma bädd, permanentbädd av spån med halm över, utan minsta host.

Hon hostar mindre i hagen men även där, och också när man rider, framför allt när man ökar farten.
Jag har tänkt att det kan vara antingen damm eller kylan eller en kombination. Hon får mycket vatten, nästan alltid ljummet, för att kunna skölja ur halsen ordentligt, och jag blöter höt (som inte är mögligt men lite dammigt tycker jag). Ändå hostar hon.

Ska jag ta ut vet? Jag tänker låta dem gå ute dygnet runt så fort vädret tillåter, men än så länge är det för kallt tycker jag. Hennes stall är som en blandning av kallstall och utebox, massor av frisk luft, och jag mockar alltid flera timmar innan de kommer in.

Vad tror ni? Byta till ensilage, ha stalldörren öppen så fort det inte är massor av minusgrader, eller är det för mycket drag kanske? Kom gärna med goda råd och förslag, för jag känner mig lite hopplös och väldigt orolig.:cry:

Sv: Hosta...

Har precis samma problem, funderar på att köpa Horse Hage hö till min häst det är dammfritt, men så har hon nästan slutat hosta nu när hon haft täcke på sig och det har varit flera minusgrader, går annars utan täcke.

Ring till veterinären så att du får en diagnos ställd och eventuell behandlad om det behövs.
Vissa hästar är mycket känsliga och en vanlig förkylning kan göra att de blir hosthästar, dvs att man måste vara mycket noggrann och undvika allt som dammar.
Rekommendationerna är i så fall att blöta höet (och även kraftfoder) eller helst gå över till hösilage. Ev byta från halm till torv eller papper. (Ibland kan det funka med halm om halmen är av mycket bra hygienisk kvalitet). Aldrig sopa i stallet när hästen är inne. Se till att ha bra ventilation i stallet (men inte kalldrag). Ha hästen ute minst 12 timmar/dag eller alternativt i utebox/lösdrift.

Hon är ute exakt tolv timmar/dag och jag tycker även i övrigt att jag gör så gott jag kan för att minimera damm. Vi har inte ens en stallgång att sopa och mockningen sköter jag minst fyra timmar innan hon kommer in.
Jag ska blöta hennes korn också, det kan vara en bra idé.
Jag funderar också på att byta till ensilage men problemet är att jag tror att det jag kan få tag på har för hög proteinhalt (det är till mjölkkor) fast jag har inte bett om analys på det så jag vet inte.
Det är bara så krångligt att hantera ensilagebalar om man inte har en lastare...
Eftersom hon inte är snorig (och inte har varit heller) är det nog inte en förkylning, eller?
Idag har hon inte hostat, och inte igår kväll heller när hon stod inne. Inget rossel i luftrören heller. Jag fattar inget, men jag ska ringa vet. i alla fall på måndag. Tack för råden!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30