A

Anja586

min häst har fått hosta nu. finns det några bra örter eller bra tips för att fixa detta snabbt? brukar ni rida likadant som annars när hästarna har hosta?

Sv: Hosta?

Hippo har en flaska med vitlök-och persiljeolja som funkar på min svägerskas shettis. /Lisa

Att fixa hostan snabbt är kanske inte det viktigaste utan ATT den försvinner?

Beror på vad det är för sorts hosta om man kan fortsätta rida samt behandling. Ta ut veterinär ifall den inte går över av sig själv på ett par dagar. Men är det mycket hosta och när i så fall kommer den? Snorar hästen? Feber?

Jag skulle ändå ta det lugnt med hästen tills du vet vad det är för hosta, ifall det inte redan är klargjort. Om den verkar frisk i övrigt ev. skritta ut eller gå en promenad.

Om jag misstänker förkylningshosta så låter jag hästen vila det har dock hänt att jag tagit en liten lugn skritt tur. Jag är dock noga och tempar hästen för har den feber så måste man vara försiktig. Hästen kan också hosta av andra anledningar som att det t ex är dammigt och då går det ju att rida på som vanligt men man bör eliminera risken för att det ska forsätta irritera hästen. Jag har inte provat själv, men vitlök sägs vara bra för luftvägarna. :d

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?