S

SMJ

Hejsan! :)

Lite orolig här,min islandshäst hostar 1-2 gånger vid varje ridpass detta sker endast vid igångsättning/början av traven/tölt. Därefter går det över. Han går på lösdrift med ligghall som är upphalmad & får fri tillgång till hösilage. Allt annat foder får han blötlagd. Hostan uppkommer även vid uteritt och det är så vi rider främst.

Jag bör åtgärda problemet - någon kunnig som kan ge expert råd? :)
Väldigt tacksam för svar!:)

Sv: Hosta!?

Ta dit en veterinär som kan lyssna på lungor och avgöra vad som felas, om det ens är nåt.

Har hästen alltid gjort så eller har det börjat nu på slutet?!

Våran shettis hostar nästan alltid 2ggr i början av körpassen och har alltid gjort det. Han var sjuk förra vintern men då fick han behandling, är nu friskförklarad och veterinären sa att det inte är alltid hostan försvinner helt trots behandling, men så länge han inte hosar med än han gör idags läget så behöver vi inte oroa oss.

Så känner du dig orolig, kontakta veterinär, det kan ju vara så att det finns mögel i halmen (vilket inte är helt ovanligt).

min häst har också börjat med detta fram tills för någon vecka sedan hon är ju i grund och botten damm allergiker.

Men hon har vart frisk flera år nu då vi har haft tillgång till ett dammfritt hö som hon har fungerat jätte bra på.

Men nu var vi tvugna att låna några balar av grannen då vår höbonde var bortrest så vi hade ingen möjlighet att få hämta där då vårt hö var slut sist.

Så nu senaste veckan gör hon ca 2 hostningar i början av traven?? Kan detta ha med grannens hö att göra?

Har samma "problem" med min islänning. Detta har inte heller pågått länge, alltid 1-2 hostningar efter första traven, som följer upp med ett par frustningar, men sedan är han fit for fight igen och kan springa på hur mycket som helst. Man undrar ju..
Han är också ute mycket, dammfritt underlag och hösilage. Rids nästan aldrig i ridhus eller paddock, är inte dammallergiker från början.

Det finns ett fodertillskott som inehåller alger. Det är toppen. Leta reda på det om veterinären säger att det är hosta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 596
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka