Hosta- vitlök?

Amk

Trådstartare
Min häst har haft besvärlig hosta ett tag. vet. har varit ute och gett penicillin och slemlösande.

Till frågan: hjälper vitlök mot hosta? Jag vet att det inte finns några vetenskapliga belägg, så undrar om någon här har märkt någon skillnad. Blir hästarna bättre? Detta gäller främst de hästar som börjat hosta och sedan fått vitlök, inte de som får vitlök jämt.

Sv: Hosta- vitlök?

Min häst har haft besvärlig hosta ett tag. vet. har varit ute och gett penicillin och slemlösande.

Till frågan: hjälper vitlök mot hosta? Jag vet att det inte finns några vetenskapliga belägg, så undrar om någon här har märkt någon skillnad. Blir hästarna bättre? Detta gäller främst de hästar som börjat hosta och sedan fått vitlök, inte de som får vitlök jämt.

Ger min vitlöksolja från alyose, funkar kanon när hästarna börjar bli småhostiga plus att de blir fina i pälsen.:banana:

Vitlök har ingen som helst helande effekt mot hosta. Prova och se till att hästen har bra luft i stallet, där är det så ofta som det brister.

hästar är inte gjorda för att äta vitlök, och i för stora mängder kan det tom vara farligt.

Hjälper inte mot hosta, hästar funkar inte som människor. hjälper kanske måttligt mot insekter osv, men det är iaf inte tillräckligt starkt skäl till att jag ska ge min häst det..

Min vet sa till att jag skulle ge min hosthäst vitlök och han har fått det i tre dagar nu och det funkar iaf på min..

Jag vet att det kan vara farligt i för hög mängd. I så fall ska jag ge max en vecka, och inte så mycket.

Det verkar råda delade meningar om effekten, men som det känns nu är det värt att prova.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
791
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 384
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix