Hosta, vad göra?

AnneSofie

Trådstartare
Min häst har borjat hosta rätt ordentligt. Hon är inte snorig, har inte feber och är pigg och glad som vanligt.. Hon har hostat mest på morgnarna innan utsläpp, men idag gick hon och hostade i hagen innan jag tog in henne..:(
Hon hostar även i början av ridpassen...är jätte orolig och ska ringa vet imorgon eftersom det blivit värre senaste dagarna, men ville bara höra era erfarenheter av detta. Hur går det till när hostan utreds av vet? Brukar man få åka in med hästen eller räcker det med att de kommer ut?

Tror inte att det är "damm hosta" då de går ute större delen av dygnet och hon hostar somsagt även utomhus. Ingen av de andra hästarna hostar.

Tar tacksamt emot erfarenheter och tips!

Sv: Hosta, vad göra?

så var min häst förut

jag skulle tro att det kan vara damm ändå,vattna höet+sopa inte när hästarna är inne och fixa spånet i boxarna typ om det ska fyllas på så gör det tidigt så det hinner "lägga" sig, det funkade för oss iaf

Har en häst som hostar till och från och mer eller mindre, både från damm och vid fuktigt väder. Vi åkte in på klinik och kollade luftvägarna och de såg fina ut. Jag oroade mig för bronkit, men det har han inte. Men det var skönt att få veta då jag var rädd att han skulle utveckla kvickdrag. Undersökningen var med endoskopi och tillsammans med tänderna gick det på knappt 2000 kr har jag för mig.
Men jag gör vad jag kan för att mindska dammet vid ryktning och fodring. Vi har lösdrift så stallgångssopning är inget prolem här.

om du rider i ridhus/paddock kan det ju bli jättedammigt om man inte vattnar och "harvar" ofta.. en gång när vi red så var det dammigt och hästarna hostade till och från.. vi vattnade och sen red vi och då hostade dom ingenting.. så det kan verkligen bero på damm.. men jag skulle kolla upp med veteriinären, det kan ju vara problem med luftvägarna..

:bow:

På din beskrivning låter det som en allergisk hosta (kronisk bronkit, RAO, COPD osv), men det krävs en veterinärundersökning för att ställa diagnosen. Orsaken kan trots allt vara en helt annan. Om det rör sig om kronisk bronkit bör hästen behandlas för att förhindra att problemen förvärras ytterligare. Utöver den medicin din veterinär kan förskriva är det i sådana fall mycket viktigt att även sanera miljön. En häst med kronisk bronkit bör vistas ute så mkt som möjligt, äta grovfoder av bästa hygieniska kvalitet (gärna hösilage eller ensilage som, pga att det är lite fuktigt, inte dammar), aldrig borstas inne, inte stå inne i samband med sopning av stallgång, ha torv eller pappersströ i sin box, gå på lösdrift om möjligt, ridas med förnuft. Mm.

Men du kan inte utgå från den diagnosen utan en undersökning. Det kan också röra sig om en luftvägsinfektion eller andra förändringar i luftvägarna.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 354
Senast: Marty
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka