Hosta! Vad är fel?!

Ajabaja

Trådstartare
För en vecka sedan berättade de som brukar släppa ut mina hästar på morgonen att min ena ponny hostar massor när de leder ut honom.
Jag vet att han har lite dammallergi så jag bytte till halm som jag vattnade & kollade upp höet så det var fint & bra. Han har gått på bete till i början av oktober. Står nu i utebox med övre dörrhalvan helt öppen & höet är av bra kvalitet.

Han är varken snorig eller har någon feber, men fick täcke på sig inne & ute. Han går ute ca 12h av dygnet i en stor hage.

När han börjar hosta nu så stannar han & det ser ut som om han håller på kvävas nästan! Tungan ut & riktigt ordentlig hosta. Låter rätt torr. Han hostar på morgonen när han kommit ut i hagen & om jag skrittar honom så hinner vi väl gå ca 500 meter innan han stannar & börjar hosta. (Han är halt så det är därför han inte rids utan bara ska skrittas om han är ohalt.)

Ska ringa veterinären imorgon eftersom den inte ger med sig...

Men är det någon som har en anning/gissning om vad det kan vara? :confused:

Sv: Hosta! Vad är fel?!

Halm brukar inte vara det bästa till hosthästar. Du får nog blöta höet eller helst byta till hösilage. Hosthästar brukar bli känsligare med tiden.
PL

Tja du, behövs nog endoskop och titta ner i luftvägar och lungor för att se om det lurar nåt elakt slem någonstans eller var det är irriterat. Tänk på att fråga om veterinären har endoskop.

Min dam har småhostat främst vid utsläpp i hagen och i början vid ridning ganska LITE (inte ens varje dag) de senaste månaderna och när jag tog ut veterinär förrförra veckan som med sånt där endoskop (slang med kamera som förs ner via näsan) visade det sig att hon har slem i lungorna och står nu på behandling med inhalationsbehandling som vi hoppas ska få bort överkänsligheten och den ökade slemproduktionen därnere.

Kan väl vara lite vad som helst när det är hosta... dock en sak som veterinären frågade mig, är hästen avmaskad i höst?

Såg att du skrivit att du vet att han är lite dammallergiker.... ha inte honom på halm då, bättre med torv. Och hur menar du att du vattnade halmen?

Har tyvärr ingen möjlighet att byta till torv eller hösilage... Det ända märkliga tycker jag då att han står ju med öppen dörr & ventelationen är redan väldigt bra i stallet. (står i engelsk utebox i en byggnad där det är uteboxar.)

Han klarade dessutom förra året jättebra då han stod på halm & åt hö & så... Hade ingen hosta alls...

Vattnar menar jag att jag tar vattenslangen med "spridd" stråle & vattnar en stund så dammet lägger sig... (detta behövdes inte förra året)

& sen så är det ingen liten hosta utan det ser nästan ut som om han kvävs & han står & hostar säkert 10-15 hostningar. :(

Men är inte dammhostan mer "slemmig"? Den här är så torr..
& så hostar han trots att han varit ute 12 timmar om jag skrittar honom efter intag. :confused:

Förmodligen ett riktigt långskott, chansen är liten i Sverige, men kan hästen ha smittats av lungmask? Finns det engelska/irländska inporter eller åsnor i det där engelska stallet? Men i så fall borde fler hästar hosta...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har varit lite hostig under någon vecka och andats lite konstigt (tänk er att det låter som ett flygplan typ :p), men inte...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Beelly
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: emptyrings
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar