Hosta/snor

lil-sis

Trådstartare
Så, nu har Patsy åkt på sin första omgång av sjukdom sedan jag tog hem henne för drygt 2,5 år sedan.

Hon hostar vid rörelse och har snorat lite grann (tjockt relativt vitt). Har ingen som helst feber och är urpigg (men får vackert hålla sig på mattan).

Hon går ute som vanligt (ordentligt täckad) och jag skrittar rätt långa promenader varje dag för att hon ska få röra på sig och travar korta sträckor för att jag inbillar mig att det är bra att hon får upp slemmet ur lungorna. Anstränger henne absolut inte.

Men finns det något mer jag kan göra? Och hur länge bör jag avvakta innan jag pratar med veterinären?

Det är några till i stallet som hostar och den första som blev sjuk går på penicillin och ventipulmin nu men hon har hostat länge.

Sv: Hosta/snor

Du kan ge bisolvon.vet eller..och så föll namnet bor, nåja någon annan tipsar säkert om det. Det är slemlösande, finns receptfritt på apoteket. Dock har bisolvon.vet livstids slaktkarens.

Hon har ju redan fått två omgångar butta så den biten kvittar ;)

Hittar Bromhexin också men det är ju samma sak som Bisolvon egentligen.

Senast ändrad:

Bisolvon vet.finns inte kvar i apotekets sortiment längre.

Senast ändrad av en moderator:

majja22 skrev:
Bisolvon vet.finns inte kvar i apotekets sortiment längre.

Fast det finns kvar i Fass.vet, fast bara i stora, dyra 500 grams burken? Men lilla burken är borttagen.

Fast det står inget om att den är borttagen ur apotekets sortiment, men jag tror dig på ditt ord.

Min pålle har något liknande, fast han hostar inte.
Har ingen feber, hur pigg som helst. Ingen snuva i vanliga fall.
Men när jag ridit så är det vitt snor i näsborrarna. Torkar man bort det kommer det inget mer.
Så konstigt att det dykt upp sådär plötsligt, men han verkar inte ta skada av att jag rider iaf, han är hur pigg som helst och går super ! :D
Så man undrar ju vad han ahr gjort..

Kan vara Rhinovirus som faktiskt inte behöver bli så allvarlig på en del hästar, hade en pålle för några år sedan som blev så förkyld men utan feber och pigg i övrigt. Så det visade sig vara just Rhinovirus.

Precis, hon känns förkyld. Sådär man kan bli själv, hostig och snorig men inte sjuk.

Det stämmer att Apoteket inte längre tar in varken Bisolvon eller Ventipulmin (sistnämnda i o f sreceptbelagt). Har de burkar kvar så säljer de dock det så om du har tur så kan du köpa. Anledningen är att preparaten sålde för dåligt. De tillverkas dock fortfarande och kan visst skrivas ut på licens av veterinärer.

Den som går på penicillin, vad har den fått det för? Då måste de ju ha tagit någon form av svalgprov.

Om ingen feber eller sänkning i allmäntillståndet är aktuell skulle jag nog vara kall och låta henne läka ut det själv. Skulle dock nog hålla mig till skritt och inte jättelånga rundor. Hon går väl på lösdrift om jag inte missuppfattat allt och få ju en del rörelse där.

När min har hostat med lite slem har jag fått Acetylcystein utskrivit av vet just för att underlätta. Det är slemlösande brustabletter som blandas med tex betforen.

Nämen nä? Ventipulmin skriver man ju ut dagligdags och det är ingen som har krävt licens för det! Däremot injektionsformen, den bytte ju namn och kom på licens för något eller några år sedan. Men pulver o mixtur finns på apotek och går alldeles lysande att skriva ut?

Ventipulmin är förresten inte slemlösande utan bronkvidgande, om någon nu skulle ha missat det!

Vid bakteriella luftvägsinfektioner (gulgrönt snor, hosta, ev påverkat allmäntillstånd) är det många som anser att en antibiotikakur är indicerad, framförallt för att förhindra en eventuell kompilkation i form av kronisk bronkit.

Valet av antibiotika är upp till den behandlande veterinären, men enligt den senaste policyn brukar vanligt penicillin vara det som används som förstahandsval.

Precis som du skriver är det förstås allra bäst för såväl djur som resistensläge att först ta ett prov (dock från näshålan, inte svalget)!

Håller fö med om att motionen gott kan ligga nere under den akuta sjukdomsfasen. Kroniska hosthästar mår bra av att röra sig, men innan man vet vad hostan beror på kan det vara bäst att låta hästen vila.

Ta ett blodprov för säkerhetsskull. Så du inte ger din häst massa saker "i onödan".

Ja, jag vidarebefodrar bara vad de sa på Apoteket om Bisolvon och ventipulmin....

Beroende på vad din häst har för symptom, så behöver hon lite olika behandling.

Om det tros vara en bakteriell infektion ska denna behandlas med penicillin, visst bör veterinären ta en odling i näsan och skicka in innan man påbörjar antibiotikabehandlingen, men eftersom svaret brukar ta några dagar på sig börjar man oftast att behandla med penicillin på en gång.

Det troligaste är dock att hon åkt på en virusinfektion, och mot det finns det inget direkt bot, allt man kan göra är att lindra symptomen.

Slemlösande läkemedel är guld värt!
Bromhexin, Bisolvon och Acetylcystein gör alla samma sak - löser upp det sega slemmet i halsen och gör det lättare att hostas upp. De två förstnämnda preparaten finns receptfritt på apoteket, den flytande formen funkar utmärkt även till häst, fast man får plocka på sig några flaskor då de går åt rätt fort. Den sistnämnda skrivs ut av veterinär, brustablett som man löser upp i vattnet. Alla kan ges i fodret, vilket hästarna tycker är ok. Bäst effekt har det om man ger det 3-4 ggr per dag.
Tycker du ska prova det i vilket fall som helst, om patsy känns lite rosslig och har segt slem i halsen. Det brukar höras... :crazy:

Sen finns det Ventipulmin, skrives ut av vet. Bronkdilaterande ifall hästen har svullna luftvägar som påverkar andningen oavsett slemmängden. Hästar som "piper" i bröstet brukar behöva det här för att underlätta andningen.

//caballus... med fd. bronkithäst ;)

Har vet som kollat på den första sjuka hästen och hon tycker inte ens att vi behöver isolera oss utan att det är fritt fram och tävla/träna för de som är friska. Ngt inte jag känner är okej men det har ju inte så mkt med behandlingen att göra.

Patsy är inte sjuk om man ser till allmäntillstånd, hon är oförskämt pigg! Idag var hon nästan ruskig att rida så jag travade ett par sträckor, inte så hon riskerade att bli andfådd men så hon fick sträcka på benen lite.

Hon har inte haft sådant segt slem i hostan sedan i tisdags, tror att det berodde på att hon vilade i måndags = rör sig inte många meter i hagen...

Min ponny grymtar när hon är pigg men det tror jag inte har med saken att göra ;)

Lillaloppan; jag tänker definitivt inte prata med veterinären än på ett tag. Annat vore det om hon hade feber och var riktigt dålig, nu har hon bara märkbara symptom när hon "motioneras".

Så, jag tar det kallt, har grymt dåligt samvete naturligtvis men det finns i dagsläget inget att behandla egentligen. Massor av vitlök får hon ju förstås ;) Och varmt täcke.

citat av bollen__:"Min pålle har något liknande, fast han hostar inte.
Har ingen feber, hur pigg som helst. Ingen snuva i vanliga fall.
Men när jag ridit så är det vitt snor i näsborrarna. Torkar man bort det kommer det inget mer.
Så konstigt att det dykt upp sådär plötsligt, men han verkar inte ta skada av att jag rider iaf, han är hur pigg som helst och går super !
Så man undrar ju vad han ahr gjort.."

Min häst har precis likadant, vad kan det vara???? Lite hosta, men har slutat med hö (ger nu bara hösilage) berodde nog på det...

Jo, självklart om hosta och snor håller i sig. Men att enbart ge penicillin utan att samtidigt göra en resistensbestämning är ju helt onödigt då det finns väldigt mycket som inte tas av penicillin och då är ju penicillinkuren både onödig och dyr om den ändå inte hjälper. Däremot att man först skriver ut en omgång penicillin i väntan på resultat är ju i sin ordning.

Inte svalg, fel av mig, näshåla/trachea självklart. ;)

Har väl antagligen varit i kontakt för privat del med veterinärer av ordning samt jobbat med sådana som inte gör saker på måfå utan vill reda ut ordentligt om det ändå ska redas ut. Är också idogt itutad riskerna med resistensproblemen mot antibiotika och att man ska vara återhållsam. :)

Min äter hösilage! hmm, fast idag har vi tränat, och då var det inget där!! Så jag antar att det bara var något tillfälligt, lite snuva eller nått.. förhopnningsvis..!

Hähä hon rör sig inte många meter i hagen det kan jag lova, ingen motion alls...

Skrittar som sagt, inte länge och inte i jobbig terräng.

Men hon är grymt pigg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: terrific
·
Hästvård gott folk, nu är jag rådvill & dessutom börja jag bli lite orolig. min tösa häst har nu varit sjuk? sedan vad jag vet vecka 20, nu...
Svar
1
· Visningar
1 427
Senast: mackan
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 418
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka