Hosta och slem samt snor...

S

ScareCrow

Har en äldre häst här hemma som har blivit förkyld, dock ingen feber. Han snorar och hostar och igår kom det upp slem då han hostade, grönt och tjockt. Han hostar till och från hela tiden, eftersom han har problem med damm, och det märks bra om han måste stå inne en dag eller liknande. Jag fick av veterinären en penicillinkur som han ska äta mot förkylningen, och hon sade att han fick gå ut som vanligt i hagen med kompisarna, eftersom det inte är så bra för honom att han står inne, på grund av dammkänsligheten. Idag är det dock mulet och väldans ruggigt ute, inget regn, +2,3 grader och (just nu) vindstilla. Sådana här dagar är jag alltid fundersam om jag ska lägga täcke på eller inte? Vad tycker ni? Jag har ett regntäcke med fleecefoder och ett regntäcke med tunnare bomullsfoder, vilket tycker ni är vettigast att lägga på? Kan det blir för varmt för honom tror ni? Eller ska jag bara lägga ut honom utan täcke? Normalt går hästarna ute utan täcken. Endast om det regnar eller blåser kraftigt så lägger jag täcken på dem. Kanske jag skulle lägga täcke på honom ifall om det börjar dugga eller regna senare idag... Jag är ju inte hemma, eftersom jag måste åka till jobbet, så jag kan ju inte ta in honom om det börjar regna ute.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att underlätta med hans dammkänslighet så tar jag tacksamt emot tips. Jag blötlägger alltid hans hö som han får inne och stallsdörren är öppen hela dagarna så att det får vädra ordentligt. Står de inne någon dag så är också dörren öppen, endast till natten den är stängd. Finns det något annat man kan göra?
 
Sv: Hosta och slem samt snor...

Jag hade lagt på ett täcke nu när hästen är sjuk och det är sådant väder om inte hästen har väldigt tjock päls. Vilket du ska ta beror på pälsens tjocklek.

Vad gäller dammkänsligheten så är lång utevistelse bra, 16 timmar får de ju gå ute utan vindskydd. Lösdrift är ju allra bäst för en hosthäst.
Varför stänger du stalldörren på natten? Låt den vara öppen om det inte är så kallt att vattnet riskerar att frysa. Riskerar vattnet att frysa så får man tillfälligt stänga dörren och sedan ordna så att vattnet inte kan frysa. Det finns tex. speciella värmeledningar som man drar i vattenrören så att vattnet inte fryser och det brukar fungera bra. Bra luft är a och o.
Ge övriga hästar vattnat hö också och se till att grovfodret är av bra hygienisk kvalite.
Att ställa hästarna på torv gör också att det blir mindre damm än om de står på halm eller spån. Torvets dammpartiklar är så stora att de fastnar innan de kommer till luftrören och påverkar därför mindre. Det finns strö som är gjort av papper som ska vara helt dammfritt, det kan du också prova.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 089
Senast: Korven
·
Hästvård Sitter och tittar ut på vädret: plusgrader och hällregn... precis som igår. Vad har hänt? Vart tog den fina vintern vägen? Hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
4 127
Senast: shampiz
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 786
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp