S
ScareCrow
Har en äldre häst här hemma som har blivit förkyld, dock ingen feber. Han snorar och hostar och igår kom det upp slem då han hostade, grönt och tjockt. Han hostar till och från hela tiden, eftersom han har problem med damm, och det märks bra om han måste stå inne en dag eller liknande. Jag fick av veterinären en penicillinkur som han ska äta mot förkylningen, och hon sade att han fick gå ut som vanligt i hagen med kompisarna, eftersom det inte är så bra för honom att han står inne, på grund av dammkänsligheten. Idag är det dock mulet och väldans ruggigt ute, inget regn, +2,3 grader och (just nu) vindstilla. Sådana här dagar är jag alltid fundersam om jag ska lägga täcke på eller inte? Vad tycker ni? Jag har ett regntäcke med fleecefoder och ett regntäcke med tunnare bomullsfoder, vilket tycker ni är vettigast att lägga på? Kan det blir för varmt för honom tror ni? Eller ska jag bara lägga ut honom utan täcke? Normalt går hästarna ute utan täcken. Endast om det regnar eller blåser kraftigt så lägger jag täcken på dem. Kanske jag skulle lägga täcke på honom ifall om det börjar dugga eller regna senare idag... Jag är ju inte hemma, eftersom jag måste åka till jobbet, så jag kan ju inte ta in honom om det börjar regna ute.
Har ni några tips på vad jag kan göra för att underlätta med hans dammkänslighet så tar jag tacksamt emot tips. Jag blötlägger alltid hans hö som han får inne och stallsdörren är öppen hela dagarna så att det får vädra ordentligt. Står de inne någon dag så är också dörren öppen, endast till natten den är stängd. Finns det något annat man kan göra?
Har ni några tips på vad jag kan göra för att underlätta med hans dammkänslighet så tar jag tacksamt emot tips. Jag blötlägger alltid hans hö som han får inne och stallsdörren är öppen hela dagarna så att det får vädra ordentligt. Står de inne någon dag så är också dörren öppen, endast till natten den är stängd. Finns det något annat man kan göra?