Höst/vinterträning

emma-vsm

Trådstartare
Tycker det börjar bli dags med en sån här tråd nu.

Min häst har ju varit skadad hela säsongen nästan, och nu börjar jag sätta igång honom igen. Så, hur lägger ni upp träningen under hösten och vintern?
Min ska inte ha någon vila...
När det gäller hoppningen så kommer jag försöka bygga upp mycket styrka, hoppa mycket serier osv.
Dressyrträningar har jag inte kommit igång med än, har inte någon dressyrsadel som passar.
Tänkte börja lite med galopparbete nu, underlaget är perfekt nu när det kommit lite regn.

För övrigt blir det, som alla vintrar, mkt mkt klättring!

/Emma

Sv: Höst/vinterträning

Har haft samma otur som dig, hästen har varit skadad sedan i juni. Jag har precis börjat trava igång henne. Börjar med galopparbetet om ett par veckor.

Min plan är att komma igång att träna dressyr i november. Och hoppningen börjar jag med i januari. Brukar rida mycket serier och relaterade avstånd. Mycket gymnastikhoppning i januari, februari.
Normala år så brukar jag inte hoppa något under december, för att vi ska ladda om och vila kroppen lite.

Jag försöker rida så mycket jag bara kan ute på grusvägarna nu när det regnar. Det är helt suveränt underlag! :)

Målet är att tävla en del hoppning och dressyr under vintern/våren.
När sedan säsongen närmar sig gör jag mer konditionsjobb för att få igång flåset ordenligt.

Jag tror att ett bra grundarbete under vintern gör att hästarna sparas rejält under sommaren/hösten. Sedan kan man ju ha otur ändå med skador mm :(

Senast ändrad:
Sv: Höst/vinterträning

Jag vill gärna veta hur ni som har 4-åringar lägger upp hösten? Min var sjuk från 15 april till mitten av juni så jag har inte tänkt låta honom vila än. Han får gå träningar som vanligt och jag har även planerat några små hopp och dressyrtävlingar.
I december när det blir ruskväder har jag tänkt att han ska få vila helt en längre tid.
Hur gör ni?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: fio
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka