Hösilageprov som kommit bort

Lill76

Trådstartare
För snart 3 veckor sedan lämnade jag hösilage till Lantmännen som dom skulle skicka iväg på analys. När tiden gick undrade jag såklart varför jag aldrig fick svaret från Analycen, ringde upp till dom och där hade inte kommit in något prov :mad: Tjejen på Lantmännen har naturligtvis semester och ingen annan vet något. Jag får ju ringa henne när hon är tillbaka på jobbet igen, men vad gör jag om provet verkligen kommit bort på posten?
Hur gör ni om ni ska ta ut ett prov från plastade balar? Man vill ju ha ett representativt prov och inte ta allt från samma ställe i balen. (ska inte öppna balarna förrän till hösten/vintern men vill ju gärna ha analysen nu.) På Analycen pratade dom om en borr som man kan ta ut prov från en plastad bal, någon som har erfarenhet av det. Går balen förlorad eller håller den om man lagar hålet noggrannt?

Sv: Hösilageprov som kommit bort

Ta lite från balarna efterhand som ni öppnar dem. Frys in och skicka när du anser att du har tillräckligt med underlag.

Ja, det kan man ju göra. Att fodra några veckor utan analys ska väl gå bra. Gillar bara inte att utfodra i blindo utan att ha en susning om grovfodrets värde, men jag gissar att det är bra eftersom vi fick in det den 9 juni.

Det är ju troligt att tjejen som är på semester fått sig tillsänt provresultaten och att det ligger någonstans i den förmodade röran på hennes skrivbord...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har skickat in en analys som jag väntar svar på, det gäller hösilage. Jag ville få analysen innan hela leveransen, därför fick vi...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: aida
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: gylle
·
Foder & Strö Skickade in prov på hösilaget förra torsdagen, det stod på kuvertet att det skulle ta 2-4 dagar att få svar. Nu har det gått drygt en...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama