Hösilageanalys

E

evaliz

Vi ska i år ge våra tre islandshästar hösilage eftersom en av hästarna är dammkänslig. Eftersom jag är nybörjare inom hösilage så hoppas jag att jag kan få lite råd kring foderstat.
Vi har sk. småbalar på ca 35 kg och har fått från två olika skördar.
analysrapporten visar följande:

skörd 1 skörd 2

Torrsubstans 58% 72%
Smältbart råprotein 49 g/kg 39
Energi 5,9 MJ/kg 7,5

Två av hästarna har väldigt lätt att lägga på sig och bör på sikt gå ner i vikt.

Sv: Hösilageanalys

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan uttala sig om värdena och hur mycket som skulle kunna vara lagom till en islandshäst som väger ca 400 kg. De får i övrigt havre, betfor och mineraler. Bör man komplettera med annat?

Sv: Hösilageanalys

Jag utgår från vad pållarna behöver per dag i energi och protein. Våra pållar (islandshästar) rids inte särskilt hårt på vintern så jag räknar på de behöver c:a 50 mj och 320 i smrp per dag.
Vi brukar ha c:a 74% i ts och de brukar hinna sätta i sig 7-10kg/dag beroende på väderlek, de har fri tillgång på hösilage. Då bör hösilaget ha c:a 6.4 mj och 40 i smrp för att de ska få hyffsat rätt intag. Jag vill också nämna att jag inte är en som slaviskt räknar och följer foderstater utan anväder de bara som riktmärke. Man får ju studera hästen också :smirk:
Jag vill ha hög ts halt då de inte blir lika bukiga som när de äter blött hösilage som i värsta fall kan inehålla mer än 50% vatten. Har också märkt att de håller längre när man väl har öppnat dem när ts halten är högre.
När jag säljer hösilage tar jag betalt per kg ts. Du ska ju inte betala lika mycket för en 350kg bal 50% ts som för en bal med samma vikt och 74% ts. I den förra betalar du ju för mer vattnet också :cool:

Har du ett fullgott grovfoder behöver du i regel inte komplettera, utom möjligtvis för mineraler.
Om värdena du anger är per kg skulle jag tippa på c:a 7 kg/dygn om det inte arbetas för hårt. Men som sagt du får titta på pållarna och reglera i efterhand.

Hoppas det kunde vara till någon hjälp till att ha som riktmärke...
Rolle
Stall Solbacken
Islandshästar på lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
643
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Gavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka