• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 774
D

Djur92

hur mycket hösilage med ca Ts74% ska en häst på ca 400kg ha minst?

Sv: hösilage

tror du att det är service på minuten här ;)

En häst bör få MINST 1 kg torrsubstans/100 kg häst och dag.

Ditt hösilage ger 0,74 kg torrsubstans för varje kg foder du ger. Omvänt innebär det att för att ge 1 kg torrsubstans behöver du ge 1,35 kg foder.

Alltså din häst behöver få minst 4*1,35 kg hösilage/dag - den sista uträkningen får du klara av själv ;)

tror du att det är service på minuten här ;)

En häst bör få MINST 1 kg torrsubstans/100 kg häst och dag.

Ditt hösilage ger 0,74 kg torrsubstans för varje kg foder du ger. Omvänt innebär det att för att ge 1 kg torrsubstans behöver du ge 1,35 kg foder.

Alltså din häst behöver få minst 4*1,35 kg hösilage/dag - den sista uträkningen får du klara av själv ;)

Tack för ditt svar:D:bow:

då vet jag att 7.5-8 kg som hon får nu räcker:bump:, hon fick lite mer förut men hon åt inte upp allt så vi sänkte.

Hon rids men mest som skogsmulle häst:D, men minimigivan blir ju ca 5,5kg och hon får ca 8 kg så hon får ju ca 2,5kg mer än vad minimigivan är och somsagt så brukade hon inte äta upp allt när hon fick mer.

Min filosofi är att hästar ska ha mkt grovfoder.
Min valack på 12 år 160 ca 450 kg.
Får 12 kg hösilage och 2 kg hö varje dag.
8 kg tycker jag låter tokigt lite, det måste verkligen vara i det minsta minimum laget.
Men alla har juh olika uppfattningar om foder. :rofl:

Min filosofi är att hästar ska ha mkt grovfoder.
Min valack på 12 år 160 ca 450 kg.
Får 12 kg hösilage och 2 kg hö varje dag.
8 kg tycker jag låter tokigt lite, det måste verkligen vara i det minsta minimum laget.
Men alla har juh olika uppfattningar om foder. :rofl:

okej stallägaren i de stall min häst står i ger sin häst ett halvblod på 163cm samma hösilage och hon ger 9.5kg till honom. och en annan jag känner ger en maxad d-ponny 6kg.

så ja de är olika:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
644
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka