hösilage!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare kamitza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 314
K

kamitza

Hur länge varar en sådan bal innan man får slänga den?
Jag läse någon stanns att det var bara ett par dygn, men så frågade jag bonden jag köper det av han sa 1-1,5 vecka vilket ska man gå på ?

Sv: hösilage!

beror helt på temperaturen. vid +grader håller de inte lika länge som vid -grader. här upp i norrland håller de upp till 1mån.

De beror ju lite på också, jag har en ute i hagen och då äter de ju dän ytterlaget så "nytt" kommer fram hela tiden, du får hålla lite koll =)

4-5 dagar över 5+, ca 1 vecka mellan 5+ och 5-, max 2 veckor, under 5-. Att låta ensilage stå en månad och låta hästar äta ur det är inte okej, ens i Norrland!

Det beror på hur varm/fuktigt det är i luften.
Men 1-1,5v klarar den sig nu.:)

En fundering till är det dåligt om det är varmt på ett ställe i balen?

ja, då har jäsningsprocessen kommit igång. Ensilage bygger på syrefri lagring. När man öppnat balen (eller om det blivit hål i plasten) är det inte syrefri lagring längre och då måste balen ätas upp så fort som möjligt.

De hösilagebalar jag har fodrat med har alltid hållt minst en 7-9 dagar under höst/vinter/vår. TS-halten har legat runt 70.

Som andra konstaterat finns flera faktorer, temperatur, TS...

Det många glömmer är hygien, både vid skörd men även vid fodring. Ensilage har stora likheter med mjölk ur ett hållbarhetsperspektiv! Rätt hanterad håller sig mjölk flera veckor (svalt, mörkt och rent). Fryser man mjölk håller den lääänge men härsknar till slut. Är det varmt och smutsigt surnar mjölken snabbt.

Enkel tumregel för den som är osäker: Hantera ensilage som mjölk och hö som knäckebröd.

4-5 dagar över 5+, ca 1 vecka mellan 5+ och 5-, max 2 veckor, under 5-. Att låta ensilage stå en månad och låta hästar äta ur det är inte okej, ens i Norrland!

Har inte fri tillgång i hagen utan kollar noga varje giva. Det klart de var ganska torra men de höll 1 månad.

om du har ett ganska torrt hösilage så håller den åtmintonde i en vecka så här års om du håller balen skyddad för vädret.jag har mina inne på loge med trägolv.
har själv hösilage till mina två hästar och det är inga problem att fodra upp allt under en veckas tid,kan även hålla några dagar till vid minusgrader.
om det är varmt ute dvs 15 grader el mer, så kan man "ruska" upp hösilaget i den nyöppnade balen (menar då allt hösilage i balen)så att det kommer in torr luft i det så torkar det och blir mindre utsatt,men då måste man "ruska" upp det var och varannan dag så inget ligger och blir varmt.
har haft öppnade balar på sommaren som hållit i över en vecka när jag gjort på detta sätt.
allt förutsatt att balen är helt fräch när du öppnar den,finns dåliga partier i balen ta bort detta på en gång,dåligt foder ger sämre hållbarhet.
det viktigaste är att man kollar ordentligt .

För mig tar det 1vecka att förbruka en rundbal på 400kg åt mina 4 shettisar o 2 araber, o jag har inte märkt att balarna hunnit bli dåliga på den tiden. Mina går på fri tillgång men potioneras ut, så allt kollas varje dag

Jag förvarar mina 350-kilosbalar ute. En bal går åt på 6-7 dagar, och det har inte varit några problem med det hitintills fastän vintern lyser med sin frånvaro. Vid middagstid idag hade vi 7 plusgrader.
Vårt hösilage har 67% TS.

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
644
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna