Hösilage...

L

Linabebis

Halloj alla glada!!!

Jag har ett fullblodssto på 14 år som har blivit så otroligt fet nu under sommaren, de går ute mellan 8-19 varje dag, jag har sänkt hösilaget till 5 :eek: kg om dan nu, hon rids ordentligt o tävlas i hoppning...
givetvis får hon kraftfoder också..
Så nu till min fråga..Jag vet att det är på tok för lite hösilage egenligen,enligt foderstatsrådgivare så skall hon ha 13 kg när det ej är så mkt bete o ca 10 kg nu...men det går inte,hon kommer spricka o ej komma över hindrerna...
är det farligt att ge dem så lite?Hur skulle ni ha gjort?

Det är ju kul att få ett fullblod tjock, men det är på gränsen just nu..för övrigt så har hon mkt muskler o är allmänt fin

Tack för svaren ja kommer att få.. ;)

Sv: Hösilage...

Om hästen äter gräs hela dagarna behövs ju bara hösilaget för nattbehovet, och då räcker nog 5 kg bra.

Min häst åt 4 kg (67% Ts, och totalt ca 8 kg ts/dygn) över natten i vintras och det räckte en bra stund åt henne.

Lägg in halm att tugga på om du är orolig för att hon ska bli sysslolös, det ger inte lika mycket energi att bli fet av.

Senast ändrad:

Betar hon på dagarna ser jag ingen anledning att ge henne hösilage.
Gör hon inte det är det viktigast att hon får i sig tillräckligt med grovfoder, ta bort kraftfodret i stället! Tycker du att hon blir lat? När hon har banats ner till normalhull kommer hon säkert bli piggare!

Måste du ge kraftfoder då ? Kraftfoder är ju ingen regel att hästar promt måste ha.

Det som är att hon tävlas ju fortfarande och då känns kraftfodret viktigt för henne....
Nej, hon är inte lat..tvärtom...Hon står på 1kg musli krafft, 1 kg hippo basic och ½kg havre...

Så man kan tillgodoräkna gräset ihagen så pass mkt att man kan dra ner på hösilaget, man vet ju ej hur mkt de får i sig på en hel dag..är det nån som har en aning om det?

Tack så mkt för alla svar...Gärna fler råd... ;)

Tycker det låter som att hon får väldigt mycket kraftfoder eftersom hon går på gräs. Gräset nu är ju väldigt näringsrikt så jag tycker ändå du ska dra ner på det. När min häst går på gräs får hon inte mer än en näve betfor om dagen trots att hon var i toppkondition och tävlades på nationell nivå!
Trots allt är det ju skadligt för hästarna att vara överviktiga och kraftfodret är ju det som dom inte behöver ha.

För fet häst = för mycket energi = minska på fodret!
I ditt fall skulle jag i första hand minska på kraftfodret eftersom det är rätt rejäla portioner du ger.

Jag tycker det är svårt att bedöma hur mycket de får i sig genom att gå och pilla i hagen på dagarna. Våra hästar har gått i en vad vi trodde var trist och nedbetad, inte särskilt stor vinterhage i väntan på betessläppet. Vi har därför stödfodrat med hö. Resultat: En stor hög hö vid grinden, som hästarna mest har kissat i. Det fanns tydligen grönt så det räckte ändå...

Har själv ett fullblod och vet hur det är, man lever med iden att de är så svårfödda och trixiga osv osv, men man måste ändå försöka släppa och utgå från hur hästen faktiskt i verkligheten funkar med fodret.

Min grabb går ute dygnet runt på i och för sig kraftigt bete och är oxå med några ( :angel: ) kg övervikt. Han får noll silage nu när de är ute nätterna. Om de av någon anledning står inne under dag/natt tex pga intensivt ihållande ruskväder, eller vid intag för ridning osv så pillar han givetvis i sig lite silage (får äta det han vill stråfoder mässigt vid intag). Men som sagt, går han ute är det inget silage som gäller.

Kraftfoder 1 kg krafft pluss
1 kg kornkross
0.5 kg betfor

Han rids och tränas 6 dagar/vecka oxå.
Trodde tills jag såg din tråd att han var sveriges rundaste fullblod :D

Senast ändrad:

Kanske är det så att just det hösilaget och/eller betet ni har i erat stall är betydligt energirikare än genomsnittet. Då får de mycket näring i sej även om de äter mindre mängder. Analysera gärna höet så du får ett ungefärligt riktvärde, om du kan. Man bör i första hand dra ner på kraftfodret och inte stråfodret när hästen får för mycket energi, börja med det. Kraftfodret (tillskottsfodret) är egentligen bara till för att kompensera bristerna i stråfodret/betet e.d. och inget man måste ge som självändamål. Räcker inte det kan du byta ut en del av höet mot halm så hästen iallafall får i sej tillräckligt med växttråd. Antar att ni har dem inne på natten. Eller köpa ett magrare hö. Du får laborera vidare! Har man köpt en ny häst eller förändrat miljö/foder/vanor drastiskt tar det ett tag innan man kommer på vad som är rätt för just denna hästen under just dessa omständigheterna, analyser och beräkningar till trots.
Lycka till!

Rumpnissen skrev:
Betar hon på dagarna ser jag ingen anledning att ge henne hösilage.
Hästen gick ute till ca 19 på kvällen, den kan ju inte stå inne utan hö/hösilage hela natten?

Håller med övriga trådskrivare - dra ner på kraftfodret om hon är fet, det är en massa energi i det som gör att hästen blir tjockis. Hösilage/hö är ju viktigt att hon får i sig. 5 kg är lite, men det räcker ju gott om det är mycket gräs i hagen. Är det en "sandpaddock" låter det för lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix