Wacero

Trådstartare
Denna ständiga fråga om hösilage.. Håller sig "blötare" hösilage bättre/sämre än torrt? Tänkte på utfodring när temperaturen är minus dygnet runt. Hur länge håller det sig vid minus?
Kan man använda fjolårs hösilage om plasten är hel?
Man kan ju få magsår över detta år med urdålig höskörd...:)

Sv: Hösilage

Hållbarheten är något bättre för blötare hösilage pga bättre ensileringsprocess än för det torrare. Hållbarheten beror även mycket på hanteringen av balen vid/efter skörd.

Vid minusgrader (dygnet runt) har vi haft storbal med torrt hösilage (ca 68 ts) i upp till två veckor. Har inte kännt något på doften att det skulle lukta konstigt och hästarna äter det med god aptit. Vi har haft den öppnade balen övertäckt för snö och ev regnblandad snö och förvarad på pall liggande på sidan (lättare få av silaget om man inte har special skärare). All plast togs av och även innernätet vid öppnandet av ny bal.

Går bra att använda fjolårets balar om de inte har hål i plasten. Däremot bör balen kasseras om den luktar konstigt eller är avvikande i färgen när man öppnar den. (Dåliga balar kan även förekomma vid årets skörd).

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: iNTOHiMO
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar