Hösilage vs. Hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 197
B

Bubben91

Till er som bytt från det ena eller det andra, eller åtminstonde har erfarenhet kring de båda, vilket är bäst?

Pållen står på hö just nu men vi funderar på ett alternativ. Det är nämligen så att jag är SUPERallergisk mot hö...:crazy:

Tänker på botulism risken, är det vanligt att hästar får det?
Skyddar vaccinationen helt mot sjukdomen?
Tycker hästarna om det ena mer än det andra?
Bli de lösa i magen av hösilage med hög vattenhalt?

Jag vill gärna höra många åsikter.

Sv: Hösilage vs. Hö

Tänker på botulism risken, är det vanligt att hästar får det? Nej, väldigt ovanligt.
Skyddar vaccinationen helt mot sjukdomen? Ja, så vitt man vet.
Tycker hästarna om det ena mer än det andra? Oftast tycker de mer om hösilage/ensilage.
Bli de lösa i magen av hösilage med hög vattenhalt? Nej oftast inte. Det förutsätter bra hygien, ej för snabba foderbyten m.m.

Jag tycker helt klart bäst om hösilage/ensilage.
Det är betydligt vanligare med luftvägsproblem än med botulism.

Jag funderar på att köpa förra årets hö silage balar de väger runt 60 kg och ha dessa till vintern.. Går det? Klarar sej hösilaget så länge? Har kallblod som inte behöver så mycket för att bli feta..

jag föredrar hösilage. Då det är mer naturligt än torrt hö.

Jag hade undvikit fjorårsbalar av hösilage för dom kan vara lite si och så i hygienisk kvalitet.

/Camilla

jag gillar INTE ensilage/hösilage av den anledningen att det TJÄLAR på vintern och jag personligen tycker det är svårt att avgöra den hygieniska kvaliten på öppnade balar. Så fort syre kommer in så startar ju mögelprocessen så att säga... Dessutom måste man ge fler antal kilon per dygn eftersom det ofta innehåller mer vatten än vad hö gör och det känns även dumt att betala för just vatten! (om man inte har tur o får köpa analyserat ensilage och betala för TS)

Gäller att vara varsam så att ensilaget hinner ätas upp innan det blir dåligt och det kan nog vara svårt om man har en ensam häst. 60-kilos balar borde dock inte vara några problem då den äts upp på cirka en vecka.

Hästarna själva märker jag ingen skillnad på i aptit - de äter vad som serveras :D (men det beror ju på individen)

Fördelar? Ska vara att det dammar mindre då... men jag har inte haft luftrörsproblem på någon häst under 20 år så jag förstår inte den problematiken. Gissar att ströet är större bov i sådana draman än vad höet är faktiskt...

Hur pass allergisk är du? En väninna är enormt allergisk men hon vägrar ensilage (av samma anledningar som mig) så hon har munskydd och handskar när hon väger upp höet alt tar hjälp av någon :)

Till er som bytt från det ena eller det andra, eller åtminstonde har erfarenhet kring de båda, vilket är bäst?

Pållen står på hö just nu men vi funderar på ett alternativ. Det är nämligen så att jag är SUPERallergisk mot hö...:crazy:

Är VÄLDIGT ovanligt. Och har du bara bra foderkvalite och utfodringsrutiner, så är chansen i stort sett inte större än med höet du ger nu.

Finns fortfarande inga tester på hur pass vaccinet skyddar. Finns väl vad jag vet inga misstänkta fall på hästar efter andra sprutan är tagen. Men lägg då detta till att vi inte har något konstaterat fall av botulism på häst överhuvudtaget, under dessa åren som man hållit på och vaccinera hästarna. Så höet du ger nu har klart större chans att ge din häst luftvägsproblem än vad chansen är att den får botulism av hösilaget.

Dom flesta hästar äter hellre hösilaget än höet, med få undantag.

Har inte haft några större problem med det, så länge man varit försiktig vid invänjningen. Blir det neråt 40% ts kan några enstaka hästar reagera, men då är det även lite lägre ts än vad man vill ha, för vid 40% ts ökar risken att det ska kunnat ha utvecklats botulism-bakterier i fodret. Mellan 50-70% ts brukar inte vara några problem.

Se svaren upp i citatet.

/Camilla

jag gillar INTE ensilage/hösilage av den anledningen att det TJÄLAR på vintern och jag personligen tycker det är svårt att avgöra den hygieniska kvaliten på öppnade balar. Så fort syre kommer in så startar ju mögelprocessen så att säga... Dessutom måste man ge fler antal kilon per dygn eftersom det ofta innehåller mer vatten än vad hö gör och det känns även dumt att betala för just vatten! (om man inte har tur o får köpa analyserat ensilage och betala för TS)

Gäller att vara varsam så att ensilaget hinner ätas upp innan det blir dåligt och det kan nog vara svårt om man har en ensam häst. 60-kilos balar borde dock inte vara några problem då den äts upp på cirka en vecka.

Njaa, förruttnelseprocessen startar inte direkt när den kommit igång märker du det på att det utvecklas värme i balen, innan dess är det bara en torkprocess precis som du har i höet ute på fältet. Fördelen du har med hösilaget är att du ser tydligt möglet, medans i höet har man konstaterat att om det dammar så beror det i 98% av fallen(eller om det var 99) på mögel, och det är otroligt svårt att lyckas hålla den hygieniska kvaliten på höet utan att ha det liggande med tork hela tiden.
Om balarna har tjälat för dig så måste du haft väldigt låg ts på dom, för jag har strax över 50% på mina och har inte haft några problem med det fast det varit närmare -20 här...

Däremot så håller jag helt med om att det är bättre när man kan handla per ts med hösilaget, även om det sällan är så även om man handlar med analys.

Däremot är det som du säger att man bör förbruka balarna inom 4-5 dgr, med undantag nu under de kalla månaderna är det inga problem att ha balarna öppna mycket längre, för det är för kallt för att förruttnelse processen ska komma igång.

/Camilla

Min häst föredrar helt klart hö framför hösilage. Torrsubstansen varierar ju otroligt mycket och det finns hösilage som mer eller mindre är som hö och dessa fryser inte under vintern. Har man däremot väldigt blött hösilage kan det vara ett jäkelskap att hålla på med när det bli kallt.
Under de kallare m¨naderna är inte hållbarheten något stort problem heller. Balarna står sig länge i kylan. När de varmare månaderna kommer får man dock vara uppmärksam så att balarna inte börjar värma. I våras rullade vi upp hela balar och torkade dem i solen ordentligt och förlängde hållbarheten. Lite jobb, men hellre det än att slänga mat som annars hade blivit förstörd.

När du har vant dig vid fodret så kommer du inte ha några problem med att känna igen hur en bra bal ska lukta och se ut. Likväl som man känner om höet är ok eller inte.

Som med alla andra foderbyten så måste man ju vänja in hästen försiktigt på det nya fodret för att inte få magproblem. Så vitt jag vet så har jag inte träffat på någon som blir dålig i magen pga hösilage.

Är du väldigt allergisk tycker jag du ska byta till silage.
Det finns ju för och nackdelar med både hö och silage och för hästens del spelar det nog ingen större roll.
De flesta hästar föredrar dessutom silage eftersom det är smakligare (förutsatt att det är ett fräscht sådant såklart).

Har du bara en häst som ska ha är det ju dock lite onödigt att byta, för du kommer få slänga väldigt mycket.

Att hästar blir lösa i magen beror oftast på att de får för lite foder. Ju blötare foder desto mer silage behövs, och det tänker inte folk alltid på.

Jag funderar på att köpa förra årets hö silage balar de väger runt 60 kg och ha dessa till vintern.. Går det? Klarar sej hösilaget så länge? .

Klarar sig hur länge?

Har du fler än en häst och balarna bara väger 60 kg (finns det så små balar?) så är ju balen slut på ett par dagar. Alldeles perfekt :)

Lite värre för oss som har 3-400 kgs balar och två hästar. :cool:

Småbalsensilage :idea:

Har själv minirundalar väger mellan 35 och 80 kg beroende på ts.

Supersmidigt när man inte har fler än två hästar.

Jag funderar på att köpa förra årets hö silage balar de väger runt 60 kg och ha dessa till vintern.. Går det? Klarar sej hösilaget så länge?

Problemet med fjolårshösilage är att plasten blir spröd och det är mycket större risk att det läcker in syre. Skulle det inte göra det så är det teoretiskt sett inget problem med hållbarheten men jag skulle vara tveksam till att köpa det för en hel säsong.

Jag har sett små balar men jag trodde inte de vägde så lite! :D

35 kg är ju ingenting :eek:

Och lättare kan dom bli...

Köpte i början på vintern en omgång smårundbalar, som skulle väga mellan 40-60kg. När jag hade öppnat dom 5 första balarna hade jag tagit mig upp på en genomsnittsvikt på 28kg:eek:
När partiet på 30 balar hade tagit slut, hade jag tagit mig upp på en genomsnittsvikt på 38kg... Något irriterand när folk har så dålig koll på vad dom säljer för något...

Däremot var dom smårundbalarna väldigt bra att hantera, och det blev väldigt lite spill när man hanterade dom.

/Camilla

hade ensilage för någon vinter sedan och de var ju inte bentjälade men stråna blev frostiga (fel uttryckt att säga att de tjälade)

Och som sagt, jag personligen tycker det är svårt att hålla koll på hur ensilaget/hösilaget är i för skick när balen står halvt inplastad i hagen. Ok om man rullar av den o ger men annars tyckte då jag att det var svårt att avgöra om den var fräsch eller inte , svårt att stoppa in en arm o känna efter värme.

Vår arrendator skulle hjälpa oss med hö första året på vår gård, han balade 300-kilos balar (!) och efter ett tag upptäckte jag vitt ludd utanpå dem. Inte förrän man rullade ut dem märktes det att de var kokheta! 12 balar på a 300 kg var bara att slänga. Resten fick lindas upp och dem klarade vi. Efter det så fixar vi höet själva.

som sagt, personliga åsikter, jag gillar inte ensilage/hösilage pga fukten, svårt att kolla hygienen och tycker att det säger sig själv att om en bal ska ätas upp på 4-5 dagar så är hygienen inte speciellt god efter det - mot för hö som "är det samma". Smaken som baken :D

Om du är allergisk mot hö så kommer du vara allergisk mot ensilage.
Är du däremot allergisk mot damm och inte vill använda hö av den andledningen så är du en bra test för dammigt hö ska ingen häst ha.
Allergin uppkommer inte av att gräset blir hö utan just av de grässorter som finns i som du är allergisk mot.
Det hjälper alltså inte att byta ut hö´t mot ensilage utan då får du byta till höpellets, möjligt att det kan vara bättre i allergi synpunkt men jag är tveksam till hur bra hästen mår på enbart pellets även om de är av hö.

Jag bli betydligt sämre i min allergi av ensilage än av hö.

Botulismrisken är mycket liten. Det förekommer 5-10 fall per år på häst i Sverige, och då är det ofta flera hästar i samma stall=ätit ur samma bal. Men naturligtvis är det bra att vaccinera för säkerhets skull. Problemet för många är att det är ett helsike att få loss ensilage ur en frusen bal. Så det kan vara rätt bra av den anledningen att förvara balen frostfritt. Sedan förkortas ju "livslängden" på öppnad bal om det är varmt, men om man gör av med balen inom en rimlig tid (ca 5 dagar om det är över nollan sådär mellan tummen och pekfingret) så är ju det inget problem. Tänk också på att du måste ge mer ensilage än hö. Alltså om du ger 10 kilo hö så är inte det samma sak som 10 kilo ensilage, men det vet du kanske. Det förlänger ju ättiden vilket bara är positivt för pållen :)

hade ensilage för någon vinter sedan och de var ju inte bentjälade men stråna blev frostiga (fel uttryckt att säga att de tjälade)

Och som sagt, jag personligen tycker det är svårt att hålla koll på hur ensilaget/hösilaget är i för skick när balen står halvt inplastad i hagen. Ok om man rullar av den o ger men annars tyckte då jag att det var svårt att avgöra om den var fräsch eller inte , svårt att stoppa in en arm o känna efter värme.

Vår arrendator skulle hjälpa oss med hö första året på vår gård, han balade 300-kilos balar (!) och efter ett tag upptäckte jag vitt ludd utanpå dem. Inte förrän man rullade ut dem märktes det att de var kokheta! 12 balar på a 300 kg var bara att slänga. Resten fick lindas upp och dem klarade vi. Efter det så fixar vi höet själva.

som sagt, personliga åsikter, jag gillar inte ensilage/hösilage pga fukten, svårt att kolla hygienen och tycker att det säger sig själv att om en bal ska ätas upp på 4-5 dagar så är hygienen inte speciellt god efter det - mot för hö som "är det samma". Smaken som baken :D

Fast att hö i stor bal är otroligt svårt att få det bra just för att det ofta blir dåligt just i från mitten, för du får samma förruttnelse process där i mitten på balen som du får i en hösilagebal som varit öppnad för länge.

Du har ingen anledning att stoppa in armen i balen och känna i hösilagebalen, utan är bara att hålla koll på det lagret du tar av så länge det inte är varmt så är det ok. Och dom där 4-5 dgr är ett riktmärke precis som bäst-före-datumen på matvarorna till dig själv.
Ja visst att det inte sker några förändringar på höbalen pga att du öppnat den. Men är du helt säker på att den var ok innan du öppnade den? Med tanke på att det mesta möglet som sätter sig på hö inte syns för blotta ögat, utan du är tvungen att kolla det i mikroskåp för att kunna se det?

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 624
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 020
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka