hösilage + vanligt hö?

A

Anja586

går det? t.ex. om hon får stallets hösilage på morgon och lunch och sen mitt egna köpta hö på kvällen, är det bra eller dåligt? påverkar det hästen på nått dåligt sätt?

Sv: hösilage + vanligt hö?

Det går jättebra att blanda!
Våra får hö alla mål förutom till lunch då dom får hösilage. (Eller ska få rättare sagt, dom har fortfarande rätt mycket gräs i hagarna :p )

Det är jättebra om du ger hö i komb med silage . Hästen skall ha tillgång antingen till halm eller hö när man utfodrar med silage detta pga behovet av långt strå.

Fast balensilage (och hösilage) är ju oftast tillräckligt långstråigt.

Man behöver alls inte utfodra med halm eller hö bara för man ger ensilage. Behovet av långt strå ? Vart har du läst det nånstans ??

Ja du kan blanda...men du bör ju vänja in hästen under en tid med ditt hö. Annars blir det ju ett snabbt foderbyte.

Nej då, det går bra. Bättre t o m för mig. Har en häst som blir dålig av hösilage bara. Nu får han torrt hö ute och hösilge morgon och kväll i boxen. Hans mage är mycket bättre nu.

Jag har funderat på att kombinera till min pålle med. Det går alltså hur bra som helst att kombinera??

Jadå, så länge hästen är invand på båda sorterna. :)

Vi har både hö och hösilage i stallet, och alla äter hö ute till lunch, även de som äter hösilage övriga mål. Vissa äter t.ex. hösilage på morgon och eftermiddag och hö till lunch och kväll. Andra äter bara hösilage på morgonen.

Oki för min pålle som är 1,5 nu har aldrig ätit vanligt hö. Men han fick några tussar idag och han verkar gilla det :). Funderade då på att ge lite av varje.

Det jag menar är att man måste upp i rätt halt växttråd & det kan vara svårt. Ibland kan man inte ge tillräckligt mycket pga att näringsvärdet är för högt i hösilaget & då måste man komplitera.

Fast "växttråd" är ju inte detsamma som "långt strå". Men bådadelarna är viktiga i foderstaten. Ensilage kan ju vara hackat till 2 cm-bitar, och då kan det vara bra att ge något med längre strån att tugga på. Växttråd finns ju både i hackat och helt stråfoder, men i olika mängd i olika fodertyper. Det finns ensilage och hö som har mycket växttråd eller lite växttråd.

Senast ändrad av en moderator:

Ger min häst blandat hö och hösilage...
Tycker (kanske inbilldning) att hans gallor inte é så tydliga längre..
Har dock inget belägg för att det är blandningen som gör det men har heller inte ändrat nått annat än detta i foderstaten...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama