Hösilage, ts 70 i värme

prusiluskan

Trådstartare
Har ett hopplöst dilemma. Har fått tag på mindre balar hösilage till min hosthäst (o hans två kompisar) som de har ätit hela vintern fram tills nu. Men eftersom de går i en gräshage, och därför inte äter lika mycket längre kan jag inte öppna en ny bale. Trodde därför att jag kunde ge något kg hö som jag vattnade noga istället. Men inte - hör att hans andning börjar bli tyngre efter bara en vecka med hö. Alltså måste jag återgå till hösilget.
Hur länge vågar man låta en bale vara öppen innan jag får slänga resterande? Vintertid går en bale åt på ca 5 dagar, men vi har riktigt varma temperaturer här just nu, så jag är osäker till om jag vågar vänta så länge (har iofs balen inne i en sval lada).
Hur gör ni andra som inte har så många hästar? Går ni över till hö på vår/höst eller delar ni med någon annan småstall-ägare?

Sv: Hösilage, ts 70 i värme

man brukar säga 4-6 dagar som normal tid innan man bör ha använt upp allt, 5 dagar bör nog inte var något problem då hösilaget är såpass torrt.. men lukta noga sista dagen..

och du kan ju höra med grannstall om de kan vara intresserade att dela..

Sv: Hösilage, ts 70 i värme

Tack för svaret! Då är jag inte ute o cyklar med mina fem dagar i alla fall.
Har tänkt sätta in en annons i lokaltidningen om det finns någon som vill dela balen med mig.
Annars får jag väl helt enkelt slänga bort det som blir över (det är ju på sikt billigare än att behöva åka till veterinär med häst som har luftvägsproblem....)

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka