prusiluskan
Trådstartare
Har ett hopplöst dilemma. Har fått tag på mindre balar hösilage till min hosthäst (o hans två kompisar) som de har ätit hela vintern fram tills nu. Men eftersom de går i en gräshage, och därför inte äter lika mycket längre kan jag inte öppna en ny bale. Trodde därför att jag kunde ge något kg hö som jag vattnade noga istället. Men inte - hör att hans andning börjar bli tyngre efter bara en vecka med hö. Alltså måste jag återgå till hösilget.
Hur länge vågar man låta en bale vara öppen innan jag får slänga resterande? Vintertid går en bale åt på ca 5 dagar, men vi har riktigt varma temperaturer här just nu, så jag är osäker till om jag vågar vänta så länge (har iofs balen inne i en sval lada).
Hur gör ni andra som inte har så många hästar? Går ni över till hö på vår/höst eller delar ni med någon annan småstall-ägare?
Hur länge vågar man låta en bale vara öppen innan jag får slänga resterande? Vintertid går en bale åt på ca 5 dagar, men vi har riktigt varma temperaturer här just nu, så jag är osäker till om jag vågar vänta så länge (har iofs balen inne i en sval lada).
Hur gör ni andra som inte har så många hästar? Går ni över till hö på vår/höst eller delar ni med någon annan småstall-ägare?