Hösilage som värmer

Tussemaja

Trådstartare
Öppnade en ny bal i i onsdags, 5 hästar som ska dela på den. Den var väldigt torr - nästan hö. Trodde jag. Men när det var ungeför en fjärdedel kvar kom det ett fuktigare parti som börjat värma. Balen har förvarats utomhus. Jag kasserade förståss resten men min fråga är: vad är det egentligen för process som sätter igång när det börjar värma? Och - är det "räddningslöst förlorat" även om man slår ut det så det svalnar?

Sv: Hösilage som värmer

Det är förruttnelseprocessen som kör igång när det tar värme.
DU kan prova att sprida ut det, huruvida det är kört beror på hur läng processen hunnit fortskrida, skulle jag tro.

Som ameo säger så är det förruttnelseprocessen som startat! Och när det väl tagit sig värmen så är det bara att kassera, inget som man bör försöka "rädda".

Kicki :laugh:

Skönt att höra att jag gjorde rätt! Pratade med en bekant som menade att det var ok igen om man kunde få det att kallna snabbt så jag fick lite ångest för att jag kastat det...Hädanefter kommer jag att köra in balen innan jag öppnar så jag kan dela isär den lite och se hur den ser ut.

Du gjorde helt rätt - jag fick kassera mina sista fem småbalar ensilage när värmen kom i våras (antagligen var plasten inte hel). Hållbarheten på en öppen ensilagebal minskar ju med ökande temperatur i omgivningen. Men om du klarat balarna så kan du när du öppnar en bal breda ut den på något torrt ställe (en höskulle t.ex.) så det torkar. Då minskar risken för att det går värme i fodret och du kan använda mer av - eller tom hela - balen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 749
Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 289
Senast: Tussemaja
·
Foder & Strö Till att börja med: JAG SKA INTE FODRA MED DETTA -så ni kan alla vara lugna ;) Är bara nyfiken..... Med värmen som är har jag...
Svar
5
· Visningar
1 737
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka