hösilage och fång

J

jupiter-judex

spelar det någon roll om man ger dom hö eller silage ihop med sommarbetet?
har ju alltid lärt mig att höet är bra även på betet för det torkar upp lite i magarna på dom och dom blir inte så uppjästa typ. men nu har ju min häst börjat hosta och jag har börjat med silage detta året. men hur blir det nu till sommaren när dom ska vänjas in på gräs, har hört att när gräset är som mest riskfyllt ska man inte ge silage...
och när det tryter lite och i början ger jag ju grovfoder tex över natten.
tror ni det är någon skillnad mot höet? (har ett 19 årigt halvblod och en treårig shettis)

Sv: hösilage och fång

Torkar upp gör det inte. Det är nämligen växttråden man vill åt från början, gräset har dålig med växttråd från början, därför brukar man ge grovfoder vid början av ett bete. Skulle hellre satsa på hö än ensilage, inte för att ensilage är sämre att ge än hö, men mera att det är varmt på sommaren och ensilage håller sig dåligt i värme.

jo, fast han hostar ju så fort jag går över till hö...

Kan du få tag i silage i småbalar så vore det ju idealiskt. En storbal håller sig inte fräch i värmen

ska kolla det, var ju små balar jag hade innan. men kan väl tänka mig att köpa upp till 150 kg balar om jag inte hittar små (men det verkar lättare att hitta små än 150 kg:s...)

men det var just kombon silage och gräset jag funderade på?

Får du dom till o äta silaget så tror jag inte det är nån fara, mina vägrar o äta hösilage när det finns gott grönt gräs. Fångisen fodras dock med hö hela sommaren

hade hö förra sommaren och dom tyckte allt det var lite gott att äta hö på natten trots gräset. mina gillar hö bättre än silage, men är ju inte mycket att göra när han hostar

Vår hosthäst kan äta höet om man blöter det dvs doppar det i vatten. Jag vet inte hur bra det är egentligen att göra så men det är effektivt. Nu var det länge sedan vi hade en ensilagebal öppen när det var sommarvarmt men vad jag minns blev den dålig mkt snabbt.

mm vi får väl se. tycker det är otroligt bökigt med vattnandet och känns som att man på nåt sätt döljer problemet...men jag vet inte heller. vattnar mitt hö just nu...

har haft silage ett tag nu och dom verkar klara sig i fem dagar i alla fall om man är noga att ta bort all plast och att det inte är för hög ts i det. tyckte det var mega skillnad på mitt jag hade först på 70 ts och det jag hade nu på 47 ts....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 985
L
Hästvård Fick köpa hem nytt hö (Och göra foderbyte för 3:e gången sen årsskiftet). Det var 2 st 250-kilos balar. Bal nr 1 kändes inte helt kul...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: lindgreen
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka