Hösilage med alkohollukt!!??

Sv: Hösilage med alkohollukt!!??

HelenaHandberg skrev:
Orsaken kan vara många bl a pH eller mängden syre vid inplastningen..
Detta syre betyder ingenting för ev jästtillväxt. Syret är förbrukat allt från 20 minuter till 3 timmar efter inplastning beroende på ts-halt, vilket i sin tur betyder att jäst inte ges möjlighet till att växa till. Dessutom har vi övertryck i balpaketet efter inplastning så syre tränger alltså inte in OM allt är riktigt gjort. Däremot betyder det syre som tränger in under lagringsperioden MYCKET, för det är DETTA syre som jästen växer på + WSC

mysko skrev:
*lånar knapp*
Eftersom Gammeln inte har sin PM funktion igång så skriver jag här

Gammeln kan du PM mig :bow: :D

Nej, jag har tröttnat på att ge råd via PM :mad: .........du får ringa istället :D

Gammeln skrev:
Nej, jag har tröttnat på att ge råd via PM :mad: .........du får ringa istället :D

:rofl: förstår det men är det detta nummer 999-666666 :angel:
Men hallå hur får man tag på dig då :eek:

mysko skrev:
:rofl: förstår det men är det detta nummer 999-666666 :angel:
Men hallå hur får man tag på dig då :eek:
Men det där nummret känner jag igen..........är inte det "one to one" :o ..............Nä, man får nog inte tag i mej, bara ia som vet var jag finns :D

Gammeln skrev:
Detta syre betyder ingenting för ev jästtillväxt. Syret är förbrukat allt från 20 minuter till 3 timmar efter inplastning beroende på ts-halt, vilket i sin tur betyder att jäst inte ges möjlighet till att växa till. Dessutom har vi övertryck i balpaketet efter inplastning så syre tränger alltså inte in OM allt är riktigt gjort. Däremot betyder det syre som tränger in under lagringsperioden MYCKET, för det är DETTA syre som jästen växer på + WSC

Du har säkert större kunskap än mig om detta. Dock har jag fått lära mig att syret i balen kan räcka 2 – 3 dgr och att jästen då kan ta fart vid för den i ö gynnsamma omständigheter innan mjölksyrejäsningen kommit igång även om balen är optimalt tät. HH

Gammeln skrev:
Men det där nummret känner jag igen..........är inte det "one to one" :o ..............Nä, man får nog inte tag i mej, bara ia som vet var jag finns :D

OK då vet jag!

HelenaHandberg skrev:
Du har säkert större kunskap än mig om detta. Dock har jag fått lära mig att syret i balen kan räcka 2 – 3 dgr och att jästen då kan ta fart vid för den i ö gynnsamma omständigheter innan mjölksyrejäsningen kommit igång även om balen är optimalt tät. HH
I första fasen av ensileringsprocessen (direkt efter inplastning) är det jästen som växer pga C6H12O6 och O2 förbrukas och av detta bildas CO2. Under en 10 dagarsperiod kan det bildas 1000-5000 l gas i ett paket. Denna fas är som jag sa tidigare över inom 3 timmar och hur snabbt detta går beror bla på temperatur, WSC, Ts-halt och hur väl man lyckats med inplastningen. Under den tiden hinner inte jästen göra någon skada för så snabbt växer den inte. Då syret är slut kan den ju inte leva längre och då är det mjölksyra bakterierna som tar över för dessa är ju anaeroba och därmed är ju mjölksyrajäsningen igång. I anaerobt tillstånd växer laktobaciller snabbare än jästen. Ja, vissa jästarter kan leva anaerobt och är det så att vi har att göra med laktatassimilerade fermentativa jästarter, ja då kan vi vara illa ute för dessa lekar man inte med hur som helst :crazy:

Senast ändrad:

HelenaHandberg skrev:
Nedan studie är utförd i Lelystad, Holland.
Silage fermentation processes and their manipulation - Stefanie J.W.H. Oude Elferink, Frank Driehuis, Jan C. Gottschal, and Sierk F. Spoelstra
En detaljerad sammanfattning finns på FAOs web länk http://www.fao.org/documents/show_cdr.asp?url_file=/DOCREP/005/X8486E/x8486e09.htm

Vore intressant att höra dina synpunkter på jästbiten. HH

Yeast populations can reach up to 10 upphöjt till 7 colony forming units per gram during the first weeks of ensiling; prolonged storage will lead to a gradual decrease in yeast numbers (Jonsson and Pahlow, 1984; Middelhoven and van Baalen, 1988; Driehuis and van Wikselaar, 1996).

Jag tolkar detta som att referenserna gäller det jag har markerat med fet stil. Sedan står det "Yeast populations can reach ........" hur ofta eller hur vanligt är då "can reach up to 10 upphöjt till 7" :confused: I bland har vi upp till några 100 000 CFU/g fm i grönmassan, vissa år kan det vara väldigt lite och lokala variationer finns naturligtvis. Nästa fråga vi ska fundera på är, har paketet verkligen varit tätt, det redovisas heller inte, tex täthetsvärden. Sedan ska vi komma ihåg att gränsvärdet för ett tjänligt foder är 10 upphöjt till 5 och du kan fodra en bal när som helst MEN fodret är då instabilt OM inte ensileringsprocessen är avslutad. Detta skulle då inte vara möjligt om nu 10 upphöjt till 7 är vanligt. Jag tror att man kan komma upp i detta värde beroende på hur pass stor konkurrensen är om näringen MEN jag tror det är mycket ovanligt. Isf skulle vi ha mer skitfoder än vad vi har idag. Dessutom har ju utvecklingen gått framåt både på maskinsidan och plastsidan. Sedan ska vi inte glömma bort att vi i Sverige har ett annat klimat :angel:

Senast ändrad:

Men Gammeln, är jästen som vi hittar i balen farlig? Hur ser man skillnad på icke-fermentativ och fermentativ jäst? Om nu den ena sorten var farlig.
Lätt alkoholluktande balar har jag alltid fodrat med, men balar som sticker i näsan eller som luktar gammal varm öl eller cigarettfimp vågar jag inte chansa med. Bonden brukar ta de balarna till kossorna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 643
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar