Hösilage i hagen?

Aliina

Trådstartare
Hur gör ni som har fri tillgång på hösilage i hagen? Förstörs det inte rätt fort? Alltså jag trodde att en öppnad bal som det kommer in syre i förstörs rätt fort..några dagar, och så står det ute, väldans mycket syre? hehe. Men..åå jag fattar inte:angel:
Om du har typ 1 eller 2 hästar, det blir ju till för dem att käka mkt och fort för att hösilaget inte ska förstöras eller? ;)

Ger ni hösilge någon gång i boxen då också? typ på morgonen tänkte jag..har ni både småbalar och stora isånnafall? små inne och stora ute? För det funkar väl inte riktigt att öppna en storbal inne och ge lite till pollan på morgonen, så mkt/hinner kan hon/han väl inte äta för att höet inte ska förstöras?

Senast ändrad:
Sv: Hösilage i hagen?

hur länge silaget håller beror på många faktorer, främst hur kallt eller varmt det är ute ;) (förvarar inne, svalt för bästa hållbarhet)

sommartid har vi småbal-90 kg balar (om vi behöver stödfodra av olika anledningar). vintertid har vi storbalar-6-700kg balar och då fri tillgång. det äter våra 2 shettisar, 1 D-ponny och 2 halvblod upp på 5-8 dagar beroende på väder och vind ;)

silage balar finns i många olika storlekar (kg per bal) både runda och fyrkantiga.

Mina hästar, 4 vuxna shettisar o 1 arab äter 1 storbal på ca 500kg på ca en vecka.

i vårat stall har vi en rundbal i hagen på ca 350kg o det äter våra 2 hästar upp på ca en vecka o då fodrar vi inne av den också.
altså vi tar o hämtar i hagen o lägger in på kvällen.

I våras hade vi en storbal i hagen (typ 350 kg?), 4 stora hästar (varav 2 myycket glupska) åt upp den på ca 5 dagar. Den var fin och fräsch hela tiden trots relativt varmt väder. Balen låg i skugga och vi var supernoga med att kolla så den inte blev dålig.

Då hade hästarna lite gräs att äta i hagen också.

Tack för era svar! Det alltså verkar som att balarna håller en vecka iaf? Så om jag öppnar en storbal i hagen åt 2 hästar som går i hagen i stort sett hela dagarna och nätterna (om det inte spöregnar) Men rids ca 2 och en halvtimme om dagen. Och de äter väl normalt mkt, står och käkar lite då och då.

Så då vågar jag kanske satsa på att köpa in hösilga (storbalar)istället för hö som jag har nu? :)

vi ger hösilage både i hagen och inne då det är kallt (minusgrader).

fem hästar i stallet, och så länge det är minusgrader så håller balarna tillräckligt länge för att hästarna ska hinna äta upp...
balarna räcker ca en vecka..

när det är varmare så går vi över till torrare balar. samt att vi då får hämta hösilaget i ladugården, där gissar jag att det går både en och flera balar / dag.

när det är plusgrader dygnet runt så skulle jag inte ge av samma bal särskillt många dagar i rad. Men det beror också på hur blöta balarna är och hur varmt det är.....

Lägger till en sak, vår bal var ganska torr och hade högt TS.

Vi fick sätta in en ny rundbal var 3:e till 4:e dag i vintras, 5 stora hästar. Packade även säckar till natthö...

Runt 70% i ts och 200-300 kg

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 782
Senast: svea
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 507
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö hejsan! Jag har en kallblodstravare på 17 år som har en hel del övervikt. Jag har precis tagit över honom och där han varit innan har...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: Bufera
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25