Hösilage/ Hö

B

Bubben91

Denna vinter har varit fruktansvärd! Allt hö bara möglar, dammar och är helt ludna. Man vet inte vad man ska ge hästen, möglet gör ju honom så småningom sjuk så vi får sortera höt jättenoga innan utfodring!

Men vi tänkte på det, kanske man skulle börja med hösilage?
Jag är lite motståndare till det, tycker inte att det är något naturligt foder till häst men vad tycker ni??
Jag vill ha massor av för och nackdelar!!:bump:

Sv: Hösilage/ Hö

Naturligare för hästar än hö, är min mening. Hästar är konstruerade för att äta gräs, som absolut inte har den ts ett hö har.

Tycker det är lättare att få tag på OK hygiensk kvalite när det gäller silage, främst för att det är så otroligt sällsynt med skulltork här i Skåne. Och det är dessutom apsvårt att förvara hö på ett vettigt sätt så det inte möglar bort.

Silage är lättare att förvara, lättare att handskas med (vi har 170 kgs fyrkantsbalar som vi får lastade 8 st i taget på släp, kör hem och lastar av med säckakärra. Smidigt att slippa langa upp på loftet!)

Jag har i år för första gången provat hösilage. Eftersom jag fick slänga 2 ton!! mögligt hö och hästen började hosta även av det friska höet.
Jag har tyckt som du om hösilage men har tänkt om. Det är lättare att förvara och mindre spill.
Det blir dock lite dyrare, med småbalar, men inte om man slänger en massa möglit hö :crazy: Då hade hösilage från början varit billigare.
Det blir nog hösilage även nästa år.

Jag har nästan bara använt hösilage i många år. Fördelar för mig personligen:Min häst hostar inte!,smakligt(tydligen) blåser inte iväg i hagen även om det har hög tshalt,hästen alltid finare hull när han får hösilage.( ja kanske fått hö med dåliga värden)
Nackdelar för mig: Plasthanteringen, om någon bal är dålig- besvärligare att göra sig av med. Höet kan man ju elda upp.
Tycker också att det är lättare att hitta fint hösilage än fint bra hö!

Tack för alla svar, det verkar ju som om hösilage är något bättre, även om det faktiskt är jäst !! eekk!
Men jag måste nog fundera på det för det är inte så bra med höt...

Nej
Det är inte jäst foder!!!
Sockret i gräset bryts ner till mjölksyrebakterier efter inplastningen och gräset blir konserverat.
Det blir mjölsyrad hästmat ;-)

Liknande trådar

Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 327
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare