hösilage,ensilage eller torrhö?

B

bootzie

vad finns det för olika hön (stavning) och vad använder ni helst?

Sv: hösilage,ensilage eller torrhö?

Jag har hösilage till mina hästar, och det funkar bra. Hästarna älskar det! Det enda man ska vara uppmärksam på är risken för botulism. Kvaliteten är A och O, se upp för mögel! Fördelen med hösilage är att det dammar inte. Skillnaden mellan ensilage och hösilage är att hösilage är " torrare ". Tänk också på att du ska utfodra med mer hösilage än hö, eftersom hösilage innehåller vatten.

Här i Skåne är det svårt att 1) få tag på bra hö (vilket jag anser måste vara skulltorkat i den här delen av landet p g a fukt) 2) förvara hö p g a fukt.

Jag föredrar därför silage, ett lagom torrt (60 % ungefär). Lättare att lagra, lätt att hantera (170 kgs fyrkantsbal som går att köra in på säckakärra), bra producent, rimligt pris, bra värden (analyserat vid leverans), bra leveransvillkor.

Jag trodde det var skillnad på hösilage och ensilage. Och att ensilage är till kor.

Har det varit besvär med sniglar i hösilaget i år? (Ursäkta att det faller utanför tråden). Mitt hö tar slut innan säsongen och jag tänker snart köpa hösilage, då jag av erfarenhet vet att höet kan ha dålig kvalité så här års i skåne. Så blev jag varnad för att många hästar blivit sjuka o dött av sniglarna i hösilaget i år. Kan det vara sant???

Ja, det kan mycket väl vara sant.

I somras hade vi så mycket mördarsniglar nere vid betet att det inte gick att promenera på vägen utan trampa på dem, de var överallt i stora klasar.

Precis intill hagen tog de silage, och det silaget bör vara rätt fullt med sniglar. Bl a ATL och Sydsvenskan har haft artiklar om dödsfall bland djur p g a ensilerade sniglar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
660
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka