Hösilage/botulism

fejko

Trådstartare
Jag ska skörda mitt eget hösilage, dock har jag inte vältat så bonden som hjälper mig sa att det finns risk att det hamnar någon enstaka jordkaka i balen. Nu undrar jag, märker man om det är något farligt med balarna? Är risken högre för botulism? Jag har vaccinerat mina hästar.

Sv: Hösilage/botulism

Jord osv som finns ini balen märker man inte om man nu inte plockar isär hela balen. Botulism syns inte alls och luktar inte heller.

Vad som kan synas är jäst o mögel som vita prickar eller fält på balen. Det syns ju, men annars märker man just inget.

All "skit" som inte hör till i balen ökar risken för botulism utvecklas, emn det betyder inte att det kan bli så heller.

Har haft oturen o fått balar med både grus o jord från förra leverantören, första raderna är fina o så pang rasar det ut jort o grus i senare lager- det var hemskt men hästarna mådde bra o det hände inget. Har t o m fått ut en halv cocacolaburk och en mosad sork, som tur var såg jag sorken direkt utanpå o kastade balen.

Nu har jag en jättefin leverantör som jag hoppas fortsätter länge till.

Det är viktigt vara noga när man gör ensilage/hösilage för trygghetens skull.

Bonden har hittat en del av åkern som är mycket bättre, så det skulle bli bra hösilage sa han.

Pja, det är väl bara att slänga det med vita prickar och det som är mögligt :). Vi vaccinerade våra hästar förut men vet. tyckte att det var helt onödigt eftersom det ändå inte var säkert att det hjälpte... Men man vill ju ha alla hjälpmedel som finns!

Det vaccin vi har mot botulism ska så vitt jag förstått av vad jag läst hjälpa mot den botulism vi har i Sverige. Ingen veterinär har sagt till mig att det är onödigt vaccinera. Det tycker jag är onödigt säga om veterinärn nu inte har full koll på forskningen o vad som händer.

Hoppas du får ett bra hösilage nu, fejko!

Jo, men det är ingen 100% garanti menade hon. Har man otur och får sjukan så hjälper det inte alltid. och hon är insatt :) Men det där får man ju göra precis som man vill. Beror ju på hur hösilaget man har är också!

Kolla på min andra tråd med samma namn på Verksamhet&Utrustning

Enligt min veterinär är det ingen häst i Sverige som är vaccinerad (alltså fått grunden och sedan vaccinerad som man ska) fått botulism, däremot fick en häst som bara fått 2 st sprutor av grundvaccinet (ska ha 3 st) botulism. Har för mig att det stod om det i Ridsport också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar