hösilage analys

hera_

Trådstartare
vet ej om man får be om hjälp här med att tyda analysen? förstår inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att räkna ut om hösilaget har bra värden eller inte samt vad jag borde tillsätta i kraftfoder..
torrsubstans 73
smältbart råprotein 34
energi.foder 7.2
om man inte får skriva här så kanske nån kan PMa mig. tacksam för all hjälp!!

Sv: hösilage analys

Du har en kvot på 4,7 (man tar sm råprot o delar med energin).
Du vill förmodligen ha (beror på hästens behov) en kvot på minst 6. Därför behöver du lägga till mer protein ex med lusern, färdigfoder eller med soja.
Ta gärna hjälp av tex hippocampus att räkna.
// Linda

tack för hjälpen!!! själva proteinet är alltså det enda man kan läsa om i en sådan här kort analys eller? finns det andra foder än lusern som har högt protein innehåll? mineraler och övrigt kraftfoder ger man som vanligt eller? tack för hjälpen!!

Det du kan utläsa är att det är en obalans i förhållandet smrp/mj.

Vad och hur mycket du behöver tillsätta (kraftfoder eller annat grovfoder) får du helt enkelt räkna på.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 821
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 625
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka