hösialge till fånghäst? går det?

C

caspar

En fråga till er med fånghästar, ger ni hö eller hösilage? Skulle behöva ge min häst hösilage men många har varnat mig med tanke på att han hade fång i maj månad 2005.

Sv: hösialge till fånghäst? går det?

Någon mer kunnig än jag kan säkert svara. Men jag har då aldrig hört att hösilage skulle vara farligare för en häst som haft fång. :confused:

I stallet jag stod i i vintras fanns där en fång häst och hon gav sin häst hö för att det var riskfyllt att ge hösilage, varför kan jag tyvärr inte svara på

Kan bara av egen erfarenhet svara på detta. min pålla fick fång i Jan-05, då åt hon enbart hösilage. Fortsatte dock med hösilaget hela vintern men hon fick 2 återfall, har fodrat med hö sedan dess o pålla har varit frisk. Jag fortrsätter nog med hö på henne.

Ove Wattle anser sig ha erfarenhet av men inget vetenskapligt stöd för att hösilage är sämre än hö för fånghästar.
PL

Jag tror det är värdena på grovfodret man ska passa sig för, hösilage brukar ju kunna ligga på mycket högre värden än hö.

Men se peter_lundins svar.. Ove Wattle är en framstående forskare.

Är det pga. att det är så blött?? För hö kan ju ha samma värden än hösilage. Tänkte att det är svårt att generellt säga att hösilage inte ska ges till fånghästar pga högt näringsvärde, för vi hade 17 gram smrp förra året..
Vi vänjer just nu in vår fånghäst på hösilage. Frågade på Strömsholm 8som behandlar) om det går bra, och de sa att vi ska låta det ta tre veckor, så ska det nog gå. Dessutom har vi tur att ha fått riktigt torrt hsilage.

Håller med PL, OW grundar sina rekommendationer på svenska observationer och han anser att det finns en överrepresentation av ensilage ätande hästar bland fångfallen.
Mycket av info om fång bygger på australiensiska, engelska eller amerikanska studier, jag prioriterar svensk information. :smirk:

Mitt råd är att först undvika silage och SEN undra varför.
Låga proteinvärden på silage är i min värld inget att satsa på för en fångis, bra balanserad hö ligger nog etta i min favvo lista.

Teoretiskt kan man misstänka att variationen i TS ger en annorlunda konservering och som följd varierande energivärden. Fortfarande rent teoretiskt borde ensilage ha en mer fulländat förbrukning av energin (socker) och därför ett bättre foder till fånghästar.
Jag chansar inte - kör med hö!

Jag har inget vetenskapligt, men jag känner en häst som fick fång en gång och fångkänning en annan gång under samma vinter, båda gångerna direkt kopplade till hösilaget.
Så jag skulle inte chansa.

Min fånghäst skall aldrig mera i sitt liv äta hösilage. Det har jag bestämt. En erkänd veterinär har dessutom sagt att iom hösilaget har luftvägshästarna minskat men fånghästarna ökat.
Före hösilage gavs till hästar så var det ju "bara" kallblod och ponnyn som fick fång, men nuförtiden kan alla hästar insjukna.
...menar iaf att det var mycket ovanligt föriy att halvblod fick fång.

Tror helt enkelt inte att hösilage är hästfoder.

Att hösilage är olämpligt för fånghästar tror jag främst beror på att varje bal med hösilage kan VARIERA så i innehåll!

Näringsmässigt är de lika, men kan påverka tarmfloran väldigt olika..pga att varje bal har sin egen speciella "miljö"..hittar inte rätt ord.. hoppas ni fattar ändå! ;)

Även om balarna är inplastade samma dag från samma gärde enligt konstens alla regler ,så varierar nog "floran" i varje bal .

Och det är nog främst det, att varje ny bal blir ett foderbyte i sig ..som är farligt för fånghästens känsliga tarmflora,den klarar inte att ställa om sin mage gång på gång vid varje ny bal som öppnas.

Tarmfloran är liksom stressad hela tiden och det blir ju som att bjuda in fångdjävulen.. :devil:

En del hästar har plåtmage och klarar att äta allt!Vissa är känsliga i sin tarmflora och tål mindre,för de känsliga hästarna är det nog bäst att hålla sig till hö.
Sen gäller det ju att hitta välbärgat hö och hindra höet från att bli lagringsskadat..men det är ju en annan historia! ;)

P.s..Tack till alla bönder som orkar fortsätta ta hö i småbalar till oss hästägare!Det är ett slitjobb/skitjobb !!men jag är såå tacksam att det går få tag i bra hö!! :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama