M

Maxmax

Är det någon som har använt det till sin häst?
Varför använde du det?
Hjälpte det?
Vart köpte du det, pris?

Fundrar på att börja med det på min eksemhäst men vill höra av ni tycker om det.

Sv: Horsol?

Funkade fint men var dyrt. Det innehåller till stora delar salicysyreolja(stavning?) som man kan köpa i ganska stora flaskor på apoteket i olika procentsatser. Apoteket kanske måste beställa hem, finns inte alltid hemma.
Funkar precis lika fint :idea:

Jaha! Men är det inte något mer i Horsolen som är bra? Vad använde du det för? Hur vet man vilken %-halt man ska ha om man ska köpa på apoteket??

Jaha! Men är det inte något mer i Horsolen som är bra? Vad använde du det för? Hur vet man vilken %-halt man ska ha om man ska köpa på apoteket??

jag har provat både Horsol och apotekets Salicylsyra (3%) och båda har gett samma goda resultat. Så jag fortsätter med apotekets men ger samma dosering som det står på Horsolen, 80 droppar i manen 7-10 dgar och därefter 2-3 ggr/v (eller vid behov, kan ju variera från häst till häst)

Jag är lite ny på det här - har ett importerat halvblod som kliar man, lugg och svans på somrarna.

Kan ni förklara hur ni använt det?

Har ni tvättat med annat? Vad för typ av täcken använder ni osv.

Det här är en hel vetenskap, men så som hon lider när det kliar är man beredd att testa allt.

Förra sommaren gick hon med Bucas flugtäcke, tvättade med mjällschampo och sprayade med äpelcidervinäger och olivolja. Testade lite andra smörjor men inget som fungerade.

Jag provade också att vaccinera mot hudsvamp som min veterinär i Tyskland hjälpte mig med, men det märkte jag inget av.

/C

Oki, då ska jag genast köpa salicylsyra från apoteket och börja med. 80 droppar hur mycket är det ungefär då??? En matsked eller mer??

Hur länge har du haft din häst?? Det första du bör göra är att ta reda på om din häst har knottallergi eller om det är soleksem. Min häst har knottallegi. Han är överkänslig för knott, mygg och andra små insekter som är irriterande. Jag har provat mig fram med olika saker.
Det som har hjälpt mest är att smörja med Equielotion och zinkpasta på sår. Jag vet ju inte hur mkt din häst har. Sen tvättar jag honom regelbundet när det inte är kallt som nu. Använder eksemtäcke från Hööks. Han står på en bra foderstat som innehåller blandannat, alger och kiselgur som har hjälp honom MYCKET!!!!
Sök på islandshästs sidor. Där står det mkt om eksem på häst. Det är ju oftast dom som drabbas av det.

Lycka till, PM:a mig om du vill veta mer.

Hon kliar inte så mycket att det blir sår. Eller jag ser ju att det är små skorpor som blöder i manen, men de är millimeter-stora.

Jag har skickat ett pm!

Glömde fråga om fodret. Min eländiga häst är tyvärr jättekräsen, och vill egentligen inte äta annat än havre... Vad ger du, hur mycket och vart köper du?

Använde Horsol till min eksemhäst förra sommaren. Lite dyrt, men det var drygt och en flaska räckte hela säsongen till min häst. Väldigt lättsamt att applicera, huden blir mjuk. Däremot flagnade hästen som tusan. Rätt äckligt att dra av hudflagor varje dag i början, men det lugnade ner sig efter ett tag. Dessutom var huden mjuk och frisk under flagorna. Klitendenserna försvann efter två dagar. Köpte det på apoteket, men det finns lite varstans. :)

Läst om prob-olja nu också. Någon som använt båda? Alltså testat att använda dem under längre perioder (inte samtidigt såklart).

Vilket fungerade bäst?

Jag har använt det utan större resultat på häst med grav eksem. Torkade bara ut o hjälpte inget.

Numera gör jag egna salvor, en mjukgörande och en aloe vera-gele.

Täcke och tvätta med äcv är det enklaste och bästa. Billigt dessutom.

Jag har tvättat med mjällschampo och sedan sprayat med vatten/olivolja/äppelcidervinäger.

Hade hoppats på mriakelmedel! ;)

Hur lång tid tod et ungefär innan flagorna försvann?? Är det någon som använt salisylsyra istället för Horsol?? Märkte du någon skillnad på dom två??

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka