Horseware liners

Monkie

Trådstartare
Nån som provat detta och isåfall i vilket utförande? Funderar på att skaffa till hösten. Skulle vilja ha ett regn som bas och två 100 så man kan få tjockare. Men blir nog för mycket med tre lager tror jag? Hur har ni byggt ihop era täcken med liners? Behöver jag ta större yttertäcke för att få plats med liners eller är det anpassat? Är ju mycket pengar så vill gärna ha lite recensioner innan jag handlar. Har ett nätt varmblodstravare som drar 145 i täcken men många modeller kasar bak då det är alldeles för breda i halsen.

Jag har ett optimo med liners. Jag har samma storlek på liners som på skaltäcket, det medföljde en 400 grams liner och jag har 100 gram och 300 gram till. Att sätta i dubbla liner har jag inte testat, men jag tänker att det kan bli lite dålig passform om linerna åker på olika håll.

Oj, liner i plural är snurrigt.

Jag har en 50 gr liner och ett tre olika yttertäcken i nuläget. Täckena är 0 gr, 50 gr och 100 gr. Min häst är inte speciellt frusen av sig så det är sällan hon behöver mer än 150 gr totalt. Har ett vintertäcke av annat märke som är 250 gr och det har hon dom allra kallaste och värsta dagarna på vintern.

Jag har liners och det fungerar jättebra.

Nu har jag ett liner och flera yttertäcken i olika tjocklek men behövde jag en ny täckesgarderbob hade jag lika gärna haft flera liners och ett par yttertäcken istället.

Har bara använt stalltäcke-liner-mediumtäcke nåt extra kallt år på frusen häst. Har fungerat bra.
Flera liners kan jag tänka mig fungerar sämre (ligger inte lika still?) och blir nog också tungt att hantera.

Fördelen som jag ser det mer fler yttertäcken är att eftersom dessa blir blöta och behöver torka upp emellanåt så man kan ha ett på tork medan man använder ett annat. Linern blir ju inte blöt eftersom den ligger under så där kan man ju köra samma varenda dag. :)

Jag har en 50 gr liner och ett tre olika yttertäcken i nuläget. Täckena är 0 gr, 50 gr och 100 gr. Min häst är inte speciellt frusen av sig så det är sällan hon behöver mer än 150 gr totalt. Har ett vintertäcke av annat märke som är 250 gr och det har hon dom allra kallaste och värsta dagarna på vintern.
Faktiskt inte tänkt åt detta håll. Har inget bra ställe att torka täcken och hästen är aldrig blöt igenom. Brukar ha samma ute och inne.
Jag har liners och det fungerar jättebra.

Nu har jag ett liner och flera yttertäcken i olika tjocklek men behövde jag en ny täckesgarderbob hade jag lika gärna haft flera liners och ett par yttertäcken istället.

Har bara använt stalltäcke-liner-mediumtäcke nåt extra kallt år på frusen häst. Har fungerat bra.
Flera liners kan jag tänka mig fungerar sämre (ligger inte lika still?) och blir nog också tungt att hantera.
Ja, känns bättre med ett liner och kunna byta tjocklek.

Jag har ett optimo med liners. Jag har samma storlek på liners som på skaltäcket, det medföljde en 400 grams liner och jag har 100 gram och 300 gram till. Att sätta i dubbla liner har jag inte testat, men jag tänker att det kan bli lite dålig passform om linerna åker på olika håll.

Oj, liner i plural är snurrigt.
Är det alltså 0 gram på yttertäcket? Jag har inget nollgrams i nuläget men saknar det.

Vilka märken har ni och har ni provat de olika modellerna Rambo, Rhino och Amigo?

Jag har Rambo, passar min lite rejälare dam. Islandshäst, inte direkt grov med med en del bog. Det fungerade dock illa på min lilla tunna islänning (typ lika hög, men en tunn modell).

Jag har två skal (ett rhino och ett amigo bravo) och liners i alla tjocklekar. Min är en fryslort. Älskar att det är lätt att tvätta linern och det går att ha två i nödfall men ett sitter bättre. Man fäster de både fram och bak i täcket.

Jag hade liners till min. Fungerade hur bra som helst. Men stallkompisarna tyckte det var jobbigt att få på rätt. Jag tyckte det var plättlätt dock.

Man måste komma ihåg att sätta fast de bara annars har man ingen liner kvar. :angel:

Jag har två skal (ett rhino och ett amigo bravo) och liners i alla tjocklekar. Min är en fryslort. Älskar att det är lätt att tvätta linern och det går att ha två i nödfall men ett sitter bättre. Man fäster de både fram och bak i täcket.
Samma här!
Har flera liners så man kan tvätta jämförelsevis ofta och hålla täcket fräscht mot hästen. Skalet torkar ju snabbast om det ligger kvar på hästen.
Jag har vid något tillfälle kombinerat 2 liners samtidigt och det funkade fint. Beror säkert på hur aktiv hästen är ;)
Hade samma strl på skal och liners.

Kikat på Rhino plus lite 0 g nu, det ska vara minst över bogar! Nån som har just det?
Jag har ett äldre sånt (och nytt men tjockare).
Sitter bra på min räka. Kan möjligen upplevas lite rymligt på honom men ligger kvar där man lagt det. Han borde ha en storlek mindre kan tilläggas.
Den maffigare hästen får lite trångt om bogen.. De är i samma storlek men ser rätt olika ut.

Jag har ett äldre sånt (och nytt men tjockare).
Sitter bra på min räka. Kan möjligen upplevas lite rymligt på honom men ligger kvar där man lagt det. Han borde ha en storlek mindre kan tilläggas.
Den maffigare hästen får lite trångt om bogen.. De är i samma storlek men ser rätt olika ut.
Min är nånstans mellan räka och normal tror jag. Får prova med lakan under och hoppas att jag får byta annars.

Jag har ett Amigo Bravo 0gr och ett Rambo 450gr. som jag använder med liners.
De liners jag har är på 100 och 250 gram.

Älskar liners, när det är som absolut kallast har jag 100gr under vintertäcket.
Det har hänt att hon gått perioder med dubbla liners också, under skaltäcket. Känns lite otympligt men fungerar ok. Jag har liners under vanliga täcken också, de sitter på plats så länge jag knäpper fast dem i svansnöre-öglorna i bak.

Min drar 155 i vanliga täcken, men 145 i allt jag har från horseware.

Jag har både 100, 200 samt varilayer liners till 0 samt 100 gram skaltäcke har både Rambo och Amigo bravo täcke. Tycker liner funkar bättre än stalltäcke.

Jag gillar linersystemet, båda mina hästar har varsitt skaltäcke och liners från 100-400g. Gillar att man kan tvätta det som ligger emot hästen, det finns ju egentligen ingen anledning att tvätta yttertyget normalt sett. Det går nog inte att använda mer än en liner åt gången.
Ang att ha flera yttertäcken för att de ska hinna torka så har mina HW aldrig blivit blöta igenom så det är ett ickeproblem, och jag har varken utetäcken på hästarna över natten eller torkrum.

Älskar linersystemet. Dubbla linergår inte sätta dit dock.

Har
0 gram skaltäcke
100 gram stalltäcke
200 gram utetäcke

Alla med linerkoppling. Sen liner i 100 gr och 200 gr.

Då har jag utetäcken från 0 - 400 gram och stalltäcke från 100-300 gram.
Mer behövs inte. Jag har samma täcke inne som ute utom om det är alldeles blött eller isigt skalet - då byter jag till stalltäcke.

Älskar linersystemet - mycket bättre tvätta liner än slita på skalets regntäthet.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 220
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 674
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 113
Senast: Camigween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp