Horsemanship..

J

jessicajosefsson

Hej!
har fått reda på att min ponny har "gått" mkt NH , western osånt..
det hade vart kul och kunna göra lite saker,. och bli mer "ledare" över henne.. har ni några förslag? hur kan man arbeta på marken med henne .. (altså ex på ridbanan att jag inte sitter på ryggen) skulle vara kul att kunna arbeta lite med det när hon ändå kan ! :D
Tacksam för svar!
//Jessica

Sv: Horsemanship..

Vi har westernhästar hemma och kör mycket NH med dem. Kan ge några tips ;D

Longering: Använd inte longerspö. Sätt ett longerrep till hästens grimma. Om den ska gå åt vänster peka åt vänster med vänsterhanden och snurra motsols med andra änden av longerlinan som du håller i höger hand. Snurra rpecis bakom rumpan då ska hästen gå frammåt. Viftar du underifrån (medsols) så ska hästen flytta sig ifrån dig. När du är klar och hästen stannat på spåret ska du sätta dig ner på huk en bit från hästen så ska den gå till dig. Då visar den att du är ledare.

För att hästen inte ska springa över dig när du går och vara uppmärksam på dig gå med hästen bakom dig i grimma och grimskaft. Helt plötsligt ska du stanna, vifta lite med armarna och baka mot den. Då ska den rygga och inte stå kvar så att du går på den.

Flytta rumpan: En sak för att hästen sak lyssna är att du ska (fortfarande med grimma och grimskaft) gå mot hästens rumpa och typ peka (visa) utan att röra att rumpan ska flytta sig. Gör det åt b¨åda hållen. jag brukar springa efter min hästs rumpa. Haha lite roligt :cool:

Lycka till! :banana:

Vi har westernhästar hemma och kör mycket NH med dem. Kan ge några tips ;D

Longering: Använd inte longerspö. Sätt ett longerrep till hästens grimma. Om den ska gå åt vänster peka åt vänster med vänsterhanden och snurra motsols med andra änden av longerlinan som du håller i höger hand. Snurra rpecis bakom rumpan då ska hästen gå frammåt. Viftar du underifrån (medsols) så ska hästen flytta sig ifrån dig. När du är klar och hästen stannat på spåret ska du sätta dig ner på huk en bit från hästen så ska den gå till dig. Då visar den att du är ledare.

För att hästen inte ska springa över dig när du går och vara uppmärksam på dig gå med hästen bakom dig i grimma och grimskaft. Helt plötsligt ska du stanna, vifta lite med armarna och baka mot den. Då ska den rygga och inte stå kvar så att du går på den.

Flytta rumpan: En sak för att hästen sak lyssna är att du ska (fortfarande med grimma och grimskaft) gå mot hästens rumpa och typ peka (visa) utan att röra att rumpan ska flytta sig. Gör det åt b¨åda hållen. jag brukar springa efter min hästs rumpa. Haha lite roligt :cool:

Lycka till! :banana:

Tack så jätte mkt för svar!
Och ska verkligen testa :)
Jag har märkt att när ja longerar henne så när hon saktat av till skritt och när hon stannar så vill hon oftast komma in till mej.. har de något med att hon kmr till "ledaren"?

Det eller så vill hon bara ha godis för att hon har sprungit runti en rund ring. Men försök att itne berömma med godis. Du vill att hästen sak göra det för att den har din respekt och litar på dig och inte för att få en godisbit. :p

okej!
nej ja har aldrig med godis när ja longerar.. så isånna fall har hon fått de av förra ägarna :P
men inte av mej.. :)

Tack så jätte mkt för svar!
Och ska verkligen testa :)
Jag har märkt att när ja longerar henne så när hon saktat av till skritt och när hon stannar så vill hon oftast komma in till mej.. har de något med att hon kmr till "ledaren"?

låt henne komma in till dig! det är ett bra tecken. För när hästen kommer in brukar den "fråga" vad ska vi göra nu?

när jag grejar med mina hästar tänker jag inte att jag ska vara LEDARE, utan en partner:D

låt henne komma in till dig! det är ett bra tecken. För när hästen kommer in brukar den "fråga" vad ska vi göra nu?

när jag grejar med mina hästar tänker jag inte att jag ska vara LEDARE, utan en partner:D

okeej :) tack för svar!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 861
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka