"Horsemanship" på en kafferast.

Sv: "Horsemanship" på en kafferast.

Varför säger då många av repgrimmornas förespräkare att de inte kan hålla sin häst i träns utan bara i repgrimma.

Därför att bettet inte har en plats i hästens mun, den tar plats i hästens mun - kan det vara en anledning kanske...?!

!

En häst är en häst!?! Enligt "samstämmiga" uppgifter, "talar" alla hästar samma språk sins emellan. Alltså borde även vi kunna använda samma språk till dom, oavsett det gäller nordsvensk, hbl, arab eller annat? Har jag rätt eller fel?

Jag skulle kunna "leka" med vilken ras som helst, eller inte med någon alls, beroende på vad du lägger i ordet. Du får svårt att övertyga mig om, att en nsv skulle vara grymmare än andra. Dom jag träffat på, har snarare varit "renare" att kommunicera med.

Jag är övertygad om, att "dina" tjejer missuppfattat det mesta, när det gäller NH, vilket uppenbarligen även du gjort. NH innbär varken larv eller kravlöshet! Dina inlägg innehåller så många felaktigheter och fördomar, att det är omöjligt att bemöta allt här. Om du är intresserad av att veta lite mer, innan du går ut och kräver NH-förbud (en obegripligt bakvänd tanke!), föreslår jag att du kontaktar NNHA och ventilerar dina frågor med dom.
Att hästar sköts fel, kan du knappast klandra NH-filosofin för.

Varför säger då många av repgrimmornas förespräkare att de inte kan hålla sin häst i träns utan bara i repgrimma.
Det har jag aldrig hört! Snarare brukar det vara så, att "man inte kan hålla sin häst utan träns". Repgrimman är inget skarpt pinoredskap för att tygla en häst, utan ett verktyg för enklare, finare kommunikation.

LIA

ladyofrohan skrev:
....och inte ridit av någon konstig uppgift att man enligt NH inte riden förrän hästen är "Fullständigt lydig vid handen". Det är bara det att den här typen av hästar inte är så känsliga som varmblodigare hästar och dessutom i tusentals år är avlade på andra egenskaper.
För det första tar det inte lång tid, timmar/dagar, att få en häst mycket lydig vid handen, förutsatt att man vet vad man gör. Dina uppgifter bygger således på kontakter som ej är representativa.

Vad gäller den Nordsvenska rasen så bygger grunden på avelsmaterialet på de gamla svenska lanthästarna. Under 1800-talet blandades dock alla möjliga raser in i det ursprungliga materialet och detta har skett även efter att avelsföreingen bildades i slutet på 1800-talet och satte upp rasstandarden, för att modellera med temperament och exteriör. M a o så finns egenskaper från fullblod och andra hetare raser även till viss del hos nordsvensken. Resonemanget om raslig särställning håller således icke.

ladyofrohan skrev:
Kanske för att repgrimman ger tydligare signaler, tryck och ej smärta (hästar är vana vid det från sin naturliga kommunikation både i fysisk och bildlig form), på rätt ställen och ej stressar en häst fortfarande ovan vid bett med något som rycker i munnen så fort den gör något?

Jag förespråkar repgrimma. Jag har inga som helst problem att leda eller rida min häst i träns eller vad som helst. Genom ett väl utfört grundarbete i bl a repgrimma har vi en ömsesidig respekt och förtroende för varandra, därmed litar han på att vad jag hittar på att vi skall göra är helt ok, då jag har koll på "farorna" och garanterar säkerheten.

Jag tillhörde de där som tyckte att NH var till för de som inte kunde hantera sina hästar. Jag såg massor av exempel på folk som skulle hantera sina hästar "naturligt" vilket resulterade i att de knappt kunde leda djuren till och från hagen, än mindre rida på dem!

När så jag an en slump kom i kontakt med en duktig NH tjej insåg jag plötsligt att allt handlar om sunt förnuft! De som låter sig trollbindas att som det uttrycks "vifta med rep" utan att ha en aning om vad de gör hade inte haft ett dugg bättre tur utan NH. Det handlar om vad man har mellan öronen själv, att kunna sålla och välja vad jag tar till mig. Ingen NH kurs i världen kan ersätta erfarenhet. Däremot kan NH som för mig, visa ett annat sätt att komma till samspel med sin häst!

Jag har sett många, många bli lurade av engelska ryttare också! Ungar som köpt svindyra "tävlingshästar". Med tillhörande pessoabett och hjälptyglar... Är det bättre? Skall vi förbjuda all hästhantering då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka